frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label

leefadvies

Hoe je leeft kan invloed hebben op je blaas. Lees onze tips voor een gezonde blaas.

Je levenswijze heeft invloed op je blaas. Eigenlijk kies je zelf hoeveel zaken je wil doen of laten. Alles met mate en gezond verstand aanpakken is de boodschap. Door die gulden middenweg hou je het voor jezelf leefbaar en zorg je er toch voor dat je je urineverlies en zwakkere bekkenbodemspieren aanpakt.


zorg voor voldoende beweging

Beweeg voldoende. Zo hou je de spieren die een invloed hebben op je blaas in conditie. Je hoeft geen marathon te lopen. Elke beweging waarbij je hartslag en ademhaling iets omhoog gaan, en waarbij je toch nog normaal kan praten heeft een gunstig effect op je blaas. Dat kan wandelen, fietsen of rustig zwemmen zijn. Ook huishoudelijke taken zoals klusjes in de tuin of de ramen wassen zijn blaasvriendelijke bewegingen.

 

eet gezond

Pittige voeding zoals specerijen of pikante sausen branden naast je tong ook je blaas. Hierdoor neemt je aandrang om te plassen toe. Dat is ook zo bij mosterd, azijn of ketchup. Ga zoveel mogelijk voor een vezelrijk dieet: dat is gezond en helpt ook om je ontlasting soepel te houden.


  • drink voldoende

Logischerwijs zou je denken dat je minder moet drinken bij incontinentie. Dat is niet zo. Integendeel. Het is belangrijk dat je voldoende/veel drinkt om uitdroging te voorkomen. Als je veel drinkt voorkom je dat je urine te geconcentreerd wordt. En dat is belangrijk: te geconcentreerde urine kan leiden tot een blaasinfectie. Drink dus zeker 1 tot 1,5 liter per dag, gespreid over de volledige dag.

  • weet wat je drinkt

Als je een gevoelige blaas hebt, drink je best niet te veel cafeïnehoudende dranken zoals koffie, cola of energiedranken. Deze stoffen kunnen je blaaswand prikkelen zodat je nog meer naar het toilet moet. Ook citrusvruchten zorgen voor extra prikkelingen. Koolzuur (te vinden in frisdranken, spuitwater en mousserende wijn) drink je best niet te veel. Met alcohol ben je best helemaal voorzichtig. Door alcohol maken je nieren immers meer urine aan. Ook registreren je hersenen door (overmatig) alcoholgebruik veel minder snel dat je blaas vol zit. Ook dat werkt incontinentie in de hand.

  • let op je gewicht

Bij overgewicht neemt de belasting van de bekkenbodem toe. Probeer je gewicht onder controle te krijgen: gezond eten en veel bewegen is de boodschap.


vermijd alcohol en tabak

Dat roken slecht is voor je algemene gezondheid, zal je wel weten. Er is nog een reden om te stoppen met roken. Door tabak nemen de symptomen van incontinentie immers nog toe. En door het hoesten als gevolg van je roken, loop je een grotere kans op stress- of aandrangincontinentie.


seks kan en mag

Ongewild urineverlies tijdens de seks komt vaker voor dan je denkt. Ledig alvast vóór de seks je blaas: hierdoor kan je het risico op urineverlies sterk verminderen. Sommige standjes oefenen minder druk uit op de blaas en urinebuis. Praat hierover met je partner. Met vertrouwen en begrip is het makkelijker om intimiteit in een relatie te houden. 

 

spring niet teveel op en neer

Heb je last van een zwakke bekkenbodem? Doe dan beter geen sport waarbij je veel moet springen op een harde onderlaag (bijvoorbeeld volleybal) of waarbij de druk in je buik sterk wordt verhoogd (bijvoorbeeld aerobics). Kies een sport waarbij je bekkenbodem minder wordt belast, zoals zwemmen, schaatsen, fietsen, tafeltennis en golfen.   


til zaken voorzichtig op

Als je zwakke bekkenbodemspieren hebt, til je best niet teveel zware voorwerpen. Kleine zaken zoals een boodschappentas of stofzuiger kan je wel zonder gevaar tillen. Als je beroepsmatig zwaar lichamelijk werk verricht, is het verstandig dit met je bedrijfsarts te overleggen.  


draag ruime kleding

De druk in je buik wordt groter en je bekkenbodem krijgt het zwaarder te verduren als je strakke broeken of korsetten draagt. Draag zoveel mogelijk ruime kleding om druk te vermijden.


wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.