frontend.core.general.skipToMainContent.label
het hart - 5 juni 2020

10 tips voor je hart

5 do’s

  1. voldoende bewegen: wandelen of je tuin onderhouden, fietsen of fitnessen, ramen lappen of trappen lopen … 2,5 uur per week matig intensief bewegen is een must.
  2. af en toe dutten: beperk je powernap tot 20-30 minuten, zodat je niet in een diepe slaap belandt en vermoeider wakker wordt. Of ga voluit voor een volledige slaapcyclus van 1,5 à 2 uur. Beide zorgen voor meer energie, minder stress en een boost voor je humeur.
  3. beter nutriscoren: bekijk de Nutri-Score op verpakkingen en ga voor gezonde keuzes. De Nutri-Score geeft de voedingswaarde weer, van A (topscore) tot E (ondermaats).
  4. meten is weten: een stappenteller stimuleert om 10.000 stappen per dag te zetten. En je kan zo ook vrienden en familie uitdagen en elkaar motiveren.
  5. gebruik de YUKA-app: scan de barcode op een product en ontdek hoe gezond het is. Je ziet meteen de samenstelling en de impact ervan op je gezondheid. Zo maak je gezondere keuzes.


5 don’ts

  1. gebruik minder zout: ruil je zout in voor lekkere kruiden en zoutarme bouillon en zeg kant-en-klare maaltijden vaarwel.
  2. drink minder alcohol: let op met te veel alcohol drinken, dat kan hartkloppingen en zelfs hartritmestoornissen veroorzaken.
  3. stop met roken: je Goed apotheker helpt je te stoppen door je professioneel advies te geven en je door te verwijzen naar een tabakoloog.
  4. weg met stress: stress verhoogt je adrenaline en hartslag. Maak er komaf mee door deze tips.
    1. Wat geeft jou energie? Schrijf het op, en maak er tijd voor.
    2. Ruim op: je bureau, je huis en zo ook je hoofd.
    3. Doe één ding tegelijk.
    4. Hou tijd vrij voor spontane activiteiten.
  5. eet minder vlees: het percentage verzadigde vetzuren in vlees is vaak hoog. Ga ook niet altijd voor een vleesvervanger, want te veel zout, palm- of kokosolie doen je hart ook geen goed. Eet zeker voldoende peulvruchten als je gaat voor een vegetarische levensstijl.


wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.