Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

hoorapparaten

artikel 24 juni 2021

beter horen begint bij Goed: het verhaal van Lode

Soms duurt het even voor je aan jezelf - en je omgeving - durft toegeven dat je niet meer goed hoort. Schaamte is echter nergens voor nodig. Met een hoortoestel geef je een enorme boost aan je sociaal leven. Zo ging het ook bij Lode.

beter horen begint bij Goed: het verhaal van Lode

het verhaal van Lode

Lode zaagde in zijn vrije tijd al eens een boom om. En nog een, en nog een, maar altijd zonder gepaste gehoorbescherming. Enkele jaren geleden kreeg hij erg veel last van oorsuizen. Toen de tinnitus zijn leven begon te overheersen, is hij hulp gaan zoeken. Lees hier zijn verhaal. 

hoe heb je ontdekt dat je aan gehoorverlies leed?

‘Door het oorsuizen eigenlijk. Ik had er erg veel last van, vooral op momenten van rust, zoals op vakantie, als ik aan het lezen was. Dat werd erger en erger, dus ik ben dan eens naar een neus-, keel- en oorarts geweest. Die raadde me aan om een hoortoestel uit te proberen, wat ik gedaan heb.’

wat was je eerste gedachte daarbij?

‘Wel, ik was toen nog geen 60 jaar en had heel veel moeite om te aanvaarden dat ik een hoortoestel zou moeten dragen. Voor mij betekende dat helaas dat ik oud was. En dus kocht ik het niet.’

hoe ben je dan toch bij Goed terechtgekomen?

‘Na een jaar besefte ik toch dat het geen goede beslissing was. De tinnitus werd erger, ik kreeg er steeds meer last van. Dus ben ik teruggegaan, heb ik een test laten afnemen en onmiddellijk daarna een hoortoestel aangeschaft. En deze keer ben ik het meteen beginnen dragen. Nu kan ik niet meer zonder.’

wat vind je de grootste troeven van je hoortoestellen?

‘Ik doe mijn hoorapparaten de hele tijd aan, vanaf het moment dat ik opsta tot wanneer ik ga slapen. Ik hoor alles weer helder en bovendien helpen ze ook echt tegen tinnitus, dat is nu onder controle. Bovendien zijn ze zo goed als onzichtbaar, zo denken de mensen niet dat ik een oude man ben. (lacht)’.

zijn er voor jou ook nadelen aan verbonden aan een hoortoestel?

‘Bij mij zijn de hoorapparaten voorlopig niet verbonden met mijn smartphone of met apps, maar dat hoeft ook niet, ik vind het heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk zo. Het enige nadeel voor mij is dat het nogal lastig is om én een bril én een mondmasker te moeten dragen. Dan zitten de toestellen soms in de weg.
Daarnaast is het toch een behoorlijke investering, wat mij betreft zou er een groter deel terugbetaald mogen worden. Gelukkig bestaan er hoorapparaten in diverse prijsklassen.’

hoe verloopt de opvolging door Goed?

‘Dat verloopt allemaal prima. Een keer om de 6 maanden heb ik een afspraak met mijn Goed-audioloog. De nazorg is zeer goed.’

"Heb geen schrik om een hoortoestel te aanvaarden, het maakt je leven zoveel beter, je kan weer volop genieten van alle dingen die je vroeger zonder probleem ook deed."

tot slot, heb je nog een tip voor onze lezers?

‘Ja, denk niet zoals ik dat je nog geen hoortoestel nodig hebt omdat je je nog jong voelt. Heb geen schrik om een hoortoestel te aanvaarden, het maakt je leven zoveel beter, je kan weer volop genieten van alle dingen die je vroeger zonder probleem ook deed.’

 

Sinds september 2023 heeft Audika de fakkel overgenomen van Goed Hoorcentrum. Klanten van Goed genieten nog steeds van dezelfde geweldige zorg en expertise, maar dan in een Audika-jasje.

wil jij ook een gratis hoortest?

Maak een afspraak met een audioloog van Audika een hoorcentrum bij jou in de buurt.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius