Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

stoma

terugbetaling stomamateriaal

Draag je een stoma? Dan vraag je je wellicht af of het materiaal dat je nodig hebt, wordt terugbetaald door je ziekenfonds. Waar heb je recht op en wat moet je hiervoor doen? Goed geeft je meer uitleg. Bovendien verandert vanaf 1 april de regeling. Belangrijk om even bij stil te staan.

heb je recht op een financiële tegemoetkoming op je stomamateriaal?

Als je een stoma draagt, moet je regelmatig je opvangsysteem en je stomaplaat vervangen. Voor dat materiaal krijg je een tegemoetkoming van het Riziv. Alle bandagisten van Goed thuiszorgwinkel werken met een derdebetalersregeling: de betaling verloopt rechtstreeks tussen de bandagist en je ziekenfonds.

opgelet: hervorming terugbetaling

Op 1 april 2021 verandert de manier waarop je stomamateriaal vergoed wordt. Het huidige systeem, met een maximum aantal af te leveren stuks per product en per terugbetalingsperiode, verandert naar een flexibeler en meer gepersonaliseerd systeem

Als stomadrager krijg je vanaf dan een individueel budget waarmee je stomamateriaal kan aankopen volgens jouw specifieke noden. Je kiest zelf welke producten je wil gebruiken, maar ze moeten op de lijsten van terugbetaalbare producten staan. Je bandagist helpt je daar uiteraard mee verder. Je zal ook nieuwe producten kunnen kiezen: zo worden er bijvoorbeeld concave systemen en een automatische irrigatiepomp toegevoegd aan de lijsten.

Tijdens de eerste drie maanden (leerfase) krijg je een iets hoger budget, zodat je samen met je bandagist kan uitzoeken welk materiaal het beste past bij jouw specifieke situatie.

wat moet je doen?

  • Om in te stappen in het nieuwe systeem, heb je een nieuw doktersvoorschrift nodig. Ga naar je huisarts en laat het nieuwe doktersvoorschrift (bijlage 93) invullen.
  • Neem contact op met je bandagist en bezorg hem/haar het nieuwe ingevulde doktersvoorschrift vóór 31 maart 2021.
  • Je bandagist levert het nodige materiaal.
  • De betaling gebeurt via een derdebetalersregeling.

Opgelet: Je kan je stomamateriaal nog op de gebruikelijke manier krijgen tot en met 31 maart 2021. Vanaf 1 april kan je enkel bestellen volgens het nieuwe systeem. 

meer informatie?

Ons Goed stomahuis, met een team van erkende bandagisten en stoma-referentieverpleegkundigen, staat voor je klaar. Ze geven met plezier antwoord op al je vragen, helpen je bij de keuze van het materiaal en zorgen voor de nodige formaliteiten voor de tussenkomsten van het ziekenfonds. Maak een afspraak in een Goed thuiszorgwinkel in je buurt of contacteer ons via 03 205 69 22.

Als je een stoma draagt, moet je regelmatig je opvangsysteem en je stomaplaat vervangen. Voor dat materiaal krijg je een tegemoetkoming van het Riziv. Alle bandagisten van Goed thuiszorgwinkel werken met een derdebetalersregeling: de betaling verloopt rechtstreeks tussen de bandagist en je ziekenfonds.

Op 1 april 2021 verandert de manier waarop je stomamateriaal vergoed wordt. Het huidige systeem, met een maximum aantal af te leveren stuks per product en per terugbetalingsperiode, verandert naar een flexibeler en meer gepersonaliseerd systeem

Als stomadrager krijg je vanaf dan een individueel budget waarmee je stomamateriaal kan aankopen volgens jouw specifieke noden. Je kiest zelf welke producten je wil gebruiken, maar ze moeten op de lijsten van terugbetaalbare producten staan. Je bandagist helpt je daar uiteraard mee verder. Je zal ook nieuwe producten kunnen kiezen: zo worden er bijvoorbeeld concave systemen en een automatische irrigatiepomp toegevoegd aan de lijsten.

Tijdens de eerste drie maanden (leerfase) krijg je een iets hoger budget, zodat je samen met je bandagist kan uitzoeken welk materiaal het beste past bij jouw specifieke situatie.

  • Om in te stappen in het nieuwe systeem, heb je een nieuw doktersvoorschrift nodig. Ga naar je huisarts en laat het nieuwe doktersvoorschrift (bijlage 93) invullen.
  • Neem contact op met je bandagist en bezorg hem/haar het nieuwe ingevulde doktersvoorschrift vóór 31 maart 2021.
  • Je bandagist levert het nodige materiaal.
  • De betaling gebeurt via een derdebetalersregeling.

Opgelet: Je kan je stomamateriaal nog op de gebruikelijke manier krijgen tot en met 31 maart 2021. Vanaf 1 april kan je enkel bestellen volgens het nieuwe systeem. 

Ons Goed stomahuis, met een team van erkende bandagisten en stoma-referentieverpleegkundigen, staat voor je klaar. Ze geven met plezier antwoord op al je vragen, helpen je bij de keuze van het materiaal en zorgen voor de nodige formaliteiten voor de tussenkomsten van het ziekenfonds. Maak een afspraak in een Goed thuiszorgwinkel in je buurt of contacteer ons via 03 205 69 22.

onderwerp:

stoma