Onze gespecialiseerde bandagisten helpen je met gericht advies, oplossingen op maat en praktische tips voor de verzorging. Ze ondersteunen en helpen jou, niet alleen op korte maar ook op lange termijn. De bandagisten werken nauw samen met thuisverpleegkundigen en het ziekenhuis waar je wordt behandeld.
1. maak een afspraak
Je krijgt te horen dat je een stoma moet dragen. Waarschijnlijk voel je je verward en onzeker. Neem contact met ons op. We luisteren naar je verhaal en maken zo snel mogelijk een afspraak in een vestiging in je buurt. Indien nodig kunnen wij ook bij je thuis langskomen.
2. je eerste bezoek
Laat weten dat je een afspraak hebt met een bandagist of stoma-referentiepersoon en we begeleiden je naar een rustige en discrete ruimte in de winkel.
3. ontmoet je contactpersoon
Je ontmoet je contactpersoon. Deze stomaspecialist zal al je vragen beantwoorden en wordt je vaste aanspreekpersoon. Als je contactpersoon afwezig is, word je meteen geholpen door een andere bandagist of referentieverpleegkundige uit ons team.
4. een discreet gesprek
De eerste keer dat je je verhaal kan vertellen is heel belangrijk. Voor velen is dit dé echte aanvaarding van hun stoma. We maken je duidelijk dat je je gewone leven kan blijven leiden, en dat het verzorgen of laten verzorgen van je stoma vlot zal lukken eens je de hulpmiddelen beter hebt leren kennen.
5. ontdek hulpmiddelen
We tonen je welke soorten opvangsystemen bestaan. Misschien ben je geholpen met een eendelig systeem of misschien past een tweedelig systeem beter bij jou. Ook de aard van je stoma zal de uiteindelijke keuze beïnvloeden. Ook stellen we je producten voor waarmee je je huid kan verzorgen of waarmee je lekkage kan voorkomen. Lees meer over de verzorging van je stoma.
6. neem stalen mee naar huis
We starten met het materiaal dat je gebruikt na je ontslag uit het ziekenhuis. Indien de verzorging niet zo vlot verloopt met dat materiaal, bekijken we samen wat hier de oorzaak van is. Indien nodig bezorgen we je stalen van ander materiaal.
7. test je stalen uit
In de vertrouwde omgeving van je woning kan je alles rustig uitproberen samen met de thuisverpleging en zo nodig ook met onze bandagisten. Test de producten uit op hun kleefkracht, draagcomfort en ontdek met welk materiaal je het best geholpen bent en je het meest comfortabel voelt.
8. bestel je producten
Stomaproducten bestellen kan je telefonisch of ter plaatse in onze vestigingen. Stem zeker even af met je persoonlijke bandagist of referentieverpleegkundige: hij of zij kan je indien nodig bijkomend advies bezorgen.
9. laat je producten thuis leveren
Je kan ervoor kiezen om het stomamateriaal thuisgeleverd te krijgen als je dotatieperiode (normaal een trimester) is verstreken. Je referentiepersoon binnen Goed thuiszorgwinkel volgt die periode mee op. Als je dat wil kan je je producten ook laten klaarleggen in een vestiging in je buurt zodat je ze kan (laten) ophalen.
10. we houden contact
Tussen de verschillende leveringen van je stomamateriaal door, nemen we steeds contact met je op. We horen graag hoe het met je gaat, en of je nog steeds tevreden bent over de gekozen producten. Kiezen voor zorg is kiezen voor een partner die je vertrouwt.
11. blijf op de hoogte
Laat ook steeds zelf van je horen. Je kan bij ons terecht voor informatie over nieuwe producten, of voor een antwoord op al je vragen. Schaamte is niet nodig: discretie staat centraal in al onze contacten.
12. leef 100%!
Een stoma hoeft je leven niet op zijn kop te zetten. Wandelen, sporten, zingen, dansen, op stap gaan met vrienden … wat je ook graag deed voor je stoma-operatie, je kan het blijven doen als je een stoma hebt. ’s Avonds tevreden slapen en ’s ochtends weer positief gezind op. Samen maken wij dit ultieme streven waar. Lees meer over leren leven met je stoma.