frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label

krijg ik een terugbetaling voor een rollator of rolstoel?

Heb je een rolstoel, rollator of scootmobiel nodig? In bepaalde gevallen krijg je via je ziekenfonds en de VSB (Vlaamse Sociale Bescherming) een tegemoetkoming voor dergelijke mobiliteitshulpmiddelen. Dankzij een (gedeeltelijke) terugbetaling moet je dan maar een deel van de aankoopprijs zelf betalen. Goed informeert je graag over alle stappen en voorwaarden om deze terugbetaling voor je rollator, rolstoel of ander mobiliteitshulpmiddel aan te vragen.

het medisch voorschrift voor de terugbetaling

heb ik recht op een terugbetaling?

  • Je huisarts beschrijft jouw medische situatie heel precies op het attest. Op dit formulier moet duidelijk aangegeven worden of je een blijvende beperking hebt, of je binnen en buiten kan zonder ondersteuning, hoe lang je precies zonder ondersteuning kan stappen, hoe lang je kan rechtstaan .... 
  • Je medisch attest wordt beoordeeld en dit bepaalt voor welk mobiliteitshulpmiddel je in aanmerking komt. Ook de eventuele terugbetaling van je rolstoel of rollator is hiervan afhankelijk.

wie beslist of er een terugbetaling voor mijn rolstoel of rollator komt?

Voor bepaalde mobiliteitshulpmiddelen zoals een rolstoel, een rollator, een scooter of driewielfiets voorziet je ziekenfonds of de VSB een terugbetaling.

  • Je maakt best een afspraak met een mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel. Nadat je het meest geschikte hulpmiddel hebt gekozen, sturen we de aanvraag voor je terugbetaling naar de adviserend geneesheer van je ziekenfonds. We waken over een vlotte afhandeling en een correct opgemaakt dossier. 
  • De adviserende arts beoordeelt je dossier en beslist over je aanvraag.

welke rolstoel, rollator of ander mobiliteitshulpmiddel kan ik kiezen?

  • Je medisch voorschrift blijft een jaar geldig. Nadat het is ingevuld maak je best zo snel mogelijk een afspraak met een officieel erkend mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel in jouw regio.
  • Op basis van de informatie op het voorschrift bespreekt de verstrekker samen met jou de verschillende mogelijkheden.
  • De verstrekker houdt rekening met de bepalingen van de VSB: die specificeren immers wie voor welke soort rolstoel, scooter, driewielfiets ... in aanmerking komt en of er een terugbetaling voor voorzien is. 
  • Uiteraard wordt ook met jouw wensen rekening gehouden. Het is immers belangrijk dat je kiest voor een hulpmiddel dat is afgestemd op je lichaamsbouw, je manier van leven en je persoonlijke wensen. 

de laatste stap: hoe krijg je je mobiliteitshulpmiddel?

  • Als je aanvraag is goedgekeurd, zorgt je verstrekker ervoor dat je zo snel mogelijk je hulpmiddel krijgt
  • Een rollator wordt snel geleverd, voor een rolstoel kan het iets langer duren.
  • Pik je rollator op in je thuiszorgwinkel met je medisch voorschrift (dat is mogelijk voordat VSB zijn goedkeuring gegeven heeft).
  • Alle andere mobiliteitshulpmiddelen hebben een wachttijd van ongeveer 1,5 tot 2,5 maand.
  • Heb je heel dringend een rolstoel nodig? Dan kan je deze wachttijd overbruggen door even een rolstoel te huren bij onze uitleendienst.

doorloop ik dezelfde procedure voor een andere loophulp?

  • Neen. Als je je mobiliteitsbeperking kan opvangen met een eenvoudige loophulp (bv. een wandelstok) hoef je de volledige procedure niet te doorlopen.
  • In de Goed thuiszorgwinkel kan de winkeladviseur je meteen verder helpen en hoeft hij je dossier niet naar een adviserend geneesheer te sturen.

heb ik recht op een hernieuwing van mijn terugbetaling of tegemoetkoming?

Je recht op een nieuw mobiliteitshulpmiddel met hernieuwde terugbetaling staat beschreven in de nomenclatuur van de VSB. Dit is afhankelijk van type hulpmiddel en je leeftijd. De regels kunnen al snel een complex kluwen aan informatie worden, maar ook daar kunnen onze ervaren mobiliteitsverstrekkers je bijstaan. Ze zijn op de hoogte van de volledige VSB-reglementering en het aanbod mobiliteithulpmiddelen.

kom langs bij één van onze mobiliteitsverstrekkers

Ze kunnen je helpen bij je keuze en de aanvraag van a tot z. Ontdek het allemaal in een Goed thuiszorgwinkel bij jou in de buurt.

  • Je huisarts beschrijft jouw medische situatie heel precies op het attest. Op dit formulier moet duidelijk aangegeven worden of je een blijvende beperking hebt, of je binnen en buiten kan zonder ondersteuning, hoe lang je precies zonder ondersteuning kan stappen, hoe lang je kan rechtstaan .... 
  • Je medisch attest wordt beoordeeld en dit bepaalt voor welk mobiliteitshulpmiddel je in aanmerking komt. Ook de eventuele terugbetaling van je rolstoel of rollator is hiervan afhankelijk.

Voor bepaalde mobiliteitshulpmiddelen zoals een rolstoel, een rollator, een scooter of driewielfiets voorziet je ziekenfonds of de VSB een terugbetaling.

  • Je maakt best een afspraak met een mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel. Nadat je het meest geschikte hulpmiddel hebt gekozen, sturen we de aanvraag voor je terugbetaling naar de adviserend geneesheer van je ziekenfonds. We waken over een vlotte afhandeling en een correct opgemaakt dossier. 
  • De adviserende arts beoordeelt je dossier en beslist over je aanvraag.
  • Je medisch voorschrift blijft een jaar geldig. Nadat het is ingevuld maak je best zo snel mogelijk een afspraak met een officieel erkend mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel in jouw regio.
  • Op basis van de informatie op het voorschrift bespreekt de verstrekker samen met jou de verschillende mogelijkheden.
  • De verstrekker houdt rekening met de bepalingen van de VSB: die specificeren immers wie voor welke soort rolstoel, scooter, driewielfiets ... in aanmerking komt en of er een terugbetaling voor voorzien is. 
  • Uiteraard wordt ook met jouw wensen rekening gehouden. Het is immers belangrijk dat je kiest voor een hulpmiddel dat is afgestemd op je lichaamsbouw, je manier van leven en je persoonlijke wensen. 
  • Als je aanvraag is goedgekeurd, zorgt je verstrekker ervoor dat je zo snel mogelijk je hulpmiddel krijgt
  • Een rollator wordt snel geleverd, voor een rolstoel kan het iets langer duren.
  • Pik je rollator op in je thuiszorgwinkel met je medisch voorschrift (dat is mogelijk voordat VSB zijn goedkeuring gegeven heeft).
  • Alle andere mobiliteitshulpmiddelen hebben een wachttijd van ongeveer 1,5 tot 2,5 maand.
  • Heb je heel dringend een rolstoel nodig? Dan kan je deze wachttijd overbruggen door even een rolstoel te huren bij onze uitleendienst.
  • Neen. Als je je mobiliteitsbeperking kan opvangen met een eenvoudige loophulp (bv. een wandelstok) hoef je de volledige procedure niet te doorlopen.
  • In de Goed thuiszorgwinkel kan de winkeladviseur je meteen verder helpen en hoeft hij je dossier niet naar een adviserend geneesheer te sturen.

Je recht op een nieuw mobiliteitshulpmiddel met hernieuwde terugbetaling staat beschreven in de nomenclatuur van de VSB. Dit is afhankelijk van type hulpmiddel en je leeftijd. De regels kunnen al snel een complex kluwen aan informatie worden, maar ook daar kunnen onze ervaren mobiliteitsverstrekkers je bijstaan. Ze zijn op de hoogte van de volledige VSB-reglementering en het aanbod mobiliteithulpmiddelen.

kom langs bij één van onze mobiliteitsverstrekkers

Ze kunnen je helpen bij je keuze en de aanvraag van a tot z. Ontdek het allemaal in een Goed thuiszorgwinkel bij jou in de buurt.

onderwerp:

rolstoelen

wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.