Ga naar hoofdinhoud

krijg ik een terugbetaling voor een rollator, rolstoel of scootmobiel?

Heb je een rolstoel, rollator of scootmobiel nodig? In bepaalde gevallen krijg je via het VSB (Vlaamse Sociale Bescherming) een tegemoetkoming voor dergelijke mobiliteitshulpmiddelen. Afhankelijk van het gekozen hulpmiddel kan je ofwel gedeeltelijke of zelfs volledige terugbetaling krijgen. Goed informeert je graag over alle stappen en voorwaarden om deze terugbetaling voor je rollator, rolstoel of ander mobiliteitshulpmiddel aan te vragen.

het medisch voorschrift voor de terugbetaling

  • Voor een terugbetaling heb je een medisch voorschrift nodig. Hier vind je een exemplaar dat je kan downloaden en afdrukken. Neem dit formulier mee naar je huisarts, hij/zij zal het voor jou invullen. 
download medisch voorschrift voor mobiliteitshulpmiddel
182.09 KB
  • Geen printer in de buurt? Vaak kan je huisarts het document ook afdrukken, maar je kan het ook altijd komen ophalen in je Goed thuiszorgwinkel.
  • Je medisch voorschrift blijft een jaar geldig. Nadat het is ingevuld maak je best zo snel mogelijk een afspraak met een officieel erkend mobiliteitsverstrekker.
maak hier je gratis afspraak met een mobiliteitsverstrekker

heb ik recht op een terugbetaling?

  • Je huisarts beschrijft jouw medische situatie heel precies op het attest. Op dit formulier moet duidelijk aangegeven worden of je een blijvende beperking hebt, of je binnen en buiten kan zonder ondersteuning, hoe lang je precies zonder ondersteuning kan stappen, hoe lang je kan rechtstaan .... 
  • Je medisch attest wordt beoordeeld en dit bepaalt voor welk mobiliteitshulpmiddel je in aanmerking komt. Ook de eventuele terugbetaling van je rolstoel, rollator of scootmobiel is hiervan afhankelijk.

wie beslist of er een terugbetaling voor mijn rolstoel of rollator komt?

Voor bepaalde mobiliteitshulpmiddelen zoals een rolstoel, een rollator, een scootmobiel of driewielfiets voorziet het VSB een terugbetaling.

  • Je maakt best een afspraak met een mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel. Nadat je het meest geschikte hulpmiddel hebt gekozen, sturen we de aanvraag voor je terugbetaling naar de Zorgkas. We waken over een vlotte afhandeling en een correct opgemaakt dossier. 
  • De Zorgkas beoordeelt je dossier en beslist over je aanvraag.

welke rolstoel, rollator of ander mobiliteitshulpmiddel kan ik kiezen?

  • Op basis van de informatie op het voorschrift bespreekt de verstrekker samen met jou de verschillende mogelijkheden.
  • De verstrekker houdt rekening met de bepalingen van de VSB: die specificeren immers wie voor welke soort rolstoel, scooter, driewielfiets ... in aanmerking komt en of er een terugbetaling voor voorzien is. 
  • Uiteraard wordt ook met jouw wensen rekening gehouden. Het is immers belangrijk dat je kiest voor een hulpmiddel dat is afgestemd op je lichaamsbouw, je manier van leven en je persoonlijke wensen. 

de laatste stap: hoe krijg je je mobiliteitshulpmiddel?

  • Als je aanvraag is goedgekeurd, zorgt je verstrekker ervoor dat je zo snel mogelijk je hulpmiddel krijgt
  • Een rollator wordt snel geleverd, voor een rolstoel kan het iets langer duren.
  • Pik je rollator op in je Goed thuiszorgwinkel met je medisch voorschrift.
  • Alle andere mobiliteitshulpmiddelen hebben een wachttijd van ongeveer 1,5 tot 2,5 maand.
  • Heb je heel dringend een rolstoel nodig? Dan kan je deze wachttijd overbruggen door even een rolstoel te huren bij onze uitleendienst.

doorloop ik dezelfde procedure voor een andere loophulp?

  • Neen. Als je je mobiliteitsbeperking kan opvangen met een eenvoudige loophulp (bv. een wandelstok) hoef je de volledige procedure niet te doorlopen.
  • In de Goed thuiszorgwinkel kan een verstrekker je meteen verder helpen.

heb ik recht op een hernieuwing van mijn terugbetaling of tegemoetkoming?

Je recht op een nieuw mobiliteitshulpmiddel met hernieuwde terugbetaling staat beschreven in de nomenclatuur van de VSB. Dit is afhankelijk van type hulpmiddel en je leeftijd. De regels kunnen al snel een complex kluwen aan informatie worden, maar ook daar kunnen onze ervaren mobiliteitsverstrekkers je bijstaan. Ze zijn op de hoogte van de volledige VSB-reglementering en het aanbod mobiliteithulpmiddelen.

kom langs bij één van onze mobiliteitsverstrekkers

Ze kunnen je helpen bij je keuze en de aanvraag van a tot z. Ontdek het allemaal in een Goed thuiszorgwinkel bij jou in de buurt.

  • Voor een terugbetaling heb je een medisch voorschrift nodig. Hier vind je een exemplaar dat je kan downloaden en afdrukken. Neem dit formulier mee naar je huisarts, hij/zij zal het voor jou invullen. 
download medisch voorschrift voor mobiliteitshulpmiddel
182.09 KB
  • Geen printer in de buurt? Vaak kan je huisarts het document ook afdrukken, maar je kan het ook altijd komen ophalen in je Goed thuiszorgwinkel.
  • Je medisch voorschrift blijft een jaar geldig. Nadat het is ingevuld maak je best zo snel mogelijk een afspraak met een officieel erkend mobiliteitsverstrekker.
maak hier je gratis afspraak met een mobiliteitsverstrekker
  • Je huisarts beschrijft jouw medische situatie heel precies op het attest. Op dit formulier moet duidelijk aangegeven worden of je een blijvende beperking hebt, of je binnen en buiten kan zonder ondersteuning, hoe lang je precies zonder ondersteuning kan stappen, hoe lang je kan rechtstaan .... 
  • Je medisch attest wordt beoordeeld en dit bepaalt voor welk mobiliteitshulpmiddel je in aanmerking komt. Ook de eventuele terugbetaling van je rolstoel, rollator of scootmobiel is hiervan afhankelijk.

Voor bepaalde mobiliteitshulpmiddelen zoals een rolstoel, een rollator, een scootmobiel of driewielfiets voorziet het VSB een terugbetaling.

  • Je maakt best een afspraak met een mobiliteitsverstrekker in een Goed thuiszorgwinkel. Nadat je het meest geschikte hulpmiddel hebt gekozen, sturen we de aanvraag voor je terugbetaling naar de Zorgkas. We waken over een vlotte afhandeling en een correct opgemaakt dossier. 
  • De Zorgkas beoordeelt je dossier en beslist over je aanvraag.
  • Op basis van de informatie op het voorschrift bespreekt de verstrekker samen met jou de verschillende mogelijkheden.
  • De verstrekker houdt rekening met de bepalingen van de VSB: die specificeren immers wie voor welke soort rolstoel, scooter, driewielfiets ... in aanmerking komt en of er een terugbetaling voor voorzien is. 
  • Uiteraard wordt ook met jouw wensen rekening gehouden. Het is immers belangrijk dat je kiest voor een hulpmiddel dat is afgestemd op je lichaamsbouw, je manier van leven en je persoonlijke wensen. 
  • Als je aanvraag is goedgekeurd, zorgt je verstrekker ervoor dat je zo snel mogelijk je hulpmiddel krijgt
  • Een rollator wordt snel geleverd, voor een rolstoel kan het iets langer duren.
  • Pik je rollator op in je Goed thuiszorgwinkel met je medisch voorschrift.
  • Alle andere mobiliteitshulpmiddelen hebben een wachttijd van ongeveer 1,5 tot 2,5 maand.
  • Heb je heel dringend een rolstoel nodig? Dan kan je deze wachttijd overbruggen door even een rolstoel te huren bij onze uitleendienst.
  • Neen. Als je je mobiliteitsbeperking kan opvangen met een eenvoudige loophulp (bv. een wandelstok) hoef je de volledige procedure niet te doorlopen.
  • In de Goed thuiszorgwinkel kan een verstrekker je meteen verder helpen.

Je recht op een nieuw mobiliteitshulpmiddel met hernieuwde terugbetaling staat beschreven in de nomenclatuur van de VSB. Dit is afhankelijk van type hulpmiddel en je leeftijd. De regels kunnen al snel een complex kluwen aan informatie worden, maar ook daar kunnen onze ervaren mobiliteitsverstrekkers je bijstaan. Ze zijn op de hoogte van de volledige VSB-reglementering en het aanbod mobiliteithulpmiddelen.

kom langs bij één van onze mobiliteitsverstrekkers

Ze kunnen je helpen bij je keuze en de aanvraag van a tot z. Ontdek het allemaal in een Goed thuiszorgwinkel bij jou in de buurt.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius