Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

wandelstokken

artikel 2 maart 2021

10 tips voor een mobieler leven

Minder mobiel zijn hoeft je leven niet te vergallen. Er zijn genoeg tips en oplossingen die je snel helpen om weer vlot en comfortabel door de dag te stappen.

10 tips voor een mobieler leven

1. ken je grenzen

Voorzichtigheid is altijd een goede raad. Doe geen dingen die je krachten te boven gaan. Neem je tijd. Voorkom dat je duizelig wordt, en sta niet te snel op uit je bed of van een stoel. Weet hoe ver je kan gaan. Elke leeftijd heeft zijn eigen ritme.

2. wees actief

Als je mobieler wil worden, is het belangrijk dat je niet bij de pakken blijft zitten. Valt er een klusje op te knappen in huis? Overweeg dan altijd of je het niet zelf kan doen in plaats van meteen iemand te bellen. Daag jezelf uit. Hoe actiever je bent, hoe kleiner de kans dat je mobiliteit zal afnemen.

3. blijf in beweging

Meer energie, een positieve blik, een beter geheugen, betere slaap, meer vitaliteit: het doet deugd om te bewegen. Het houdt je lenig en sterk. Je doet best drie keer per week minimaal een half uur aan lichaamsbeweging. Dat hoeven niet per se turnoefeningen te zijn. Wandelen, fietsen, tuinieren, te voet boodschappen doen of iemand bezoeken … alles is goed. 

Wil je in het comfort van je eigen huis bewegen? Ontdek ons uitgebreide aanbod fitnesstoestellen.

4. oefen je evenwicht

Een van de sleutels tot betere mobiliteit is een goed evenwicht. En dat kan je oefenen. Je kan bijvoorbeeld simpelweg zoals een koorddanser over een touw stappen dat in een rechte lijn op de grond ligt. Of ga vijf keer na elkaar tien tot vijftien seconden op een been staan en wissel daarna af. Gebruik gerust een van je handen voor extra steun. 

Wist je trouwens dat problemen met je gehoor je evenwicht kunnen verstoren? Ga eens na hoe het met je gehoor is gesteld. Maak een afspraak voor een gratis hoortest in een Goed hoorcentrum.

5. pak je leefruimte aan

In een huis dat goed ingericht is, vergroot je jouw mobiliteit. Beperk het aantal meubelen en zorg dat er geen rommel op de grond ligt. Zet de belangrijkste voorwerpen en huishoudtoestellen op grijp- en werkhoogte. Richt de benedenverdieping volledig in, zodat je weinig de trap op moet. Je kan ook een traplift plaatsen. Zorg dat je bed hoog genoeg is, zodat je er makkelijk kan instappen. Kies voor een inloopdouche, waarbij je niet over een rand kan struikelen. En waarom geen kleine helling naar je voordeur? Je kan je leven een pak makkelijker maken. 

6. eet gezond

Eigenlijk begint alles bij gezonde voeding. Zo krijg je de energie binnen die je dagelijks nodig hebt. Een dieet is niet nodig. Door je porties te beperken en voldoende groenten en fruit te eten kom je al een heel eind. En vergeet niet om regelmatig een glas water te drinken! Streef hierbij gerust naar een liter water per dag.

7. gebruik hulpmiddelen

Wordt het te moeilijk om je te bewegen? Aarzel dan niet om een hulpmiddel in huis te halen. Een wandelstok, een looprek, een rollator, een scooter of een rolstoel, er zijn heel wat mogelijkheden. Je mobiliteit zal snel verbeteren en je vindt je levenscomfort terug. We helpen je graag om de juiste keuze te maken.

8. hou je ogen in het oog

Het lijkt logisch, maar veel mensen denken er te weinig aan: verzorg je ogen. Ga regelmatig op controle naar de oogarts en zorg ervoor dat je bril de juiste sterkte heeft. Maak hem regelmatig schoon. Eet dingen die goed zijn voor je ogen, zoals wortelen, eieren en amandelen. 

9. vermijd dat je valt

Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker als je minder goed te been bent. Gelukkig kan je het vaak voorkomen. Door bijvoorbeeld geen losliggende matten op de vloer te leggen. Of door alle ruimtes goed te verlichten, ook de gang en de trap. Een leuning aan de trap is ook aangeraden, net als een stevige douche- of badmat met antisliplaag. Vraag advies aan onze productspecialisten.

10. sta stevig in je schoenen

Kies goede schoenen die comfortabel zitten, genoeg ondersteuning bieden en geen gladde zool hebben. Loop niet te lang rond met hetzelfde paar. Eenmaal schoenen zijn versleten, bieden ze minder steun. Zorg daarbij ook dat je zeker de correcte maat draagt én vergeet ook geen goed paar pantoffels voor in huis. Draag trouwens ook zorg voor je voeten. Pak wondjes of ingegroeide teennagels meteen aan. 

kom langs voor aangepast advies

Bij Goed thuiszorgwinkel hebben we een enorm uitgebreid aanbod aan kleine en grote hulpmiddelen en praktische zorgoplossingen voor tijdelijk of permanent gebruik. Samen met jou willen we ervoor zorgen dat je zo lang en zo zelfstandig mogelijk in huis kan blijven wonen.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
over Goed
hulp nodig?

ons team is elke weekdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 en op zaterdag tussen 9:00 – 12:00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius