frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label

onderwerp:

wandelstokken

de juiste hoogte van je wandelstok

de juiste hoogte van je wandelstok

Wandelstokken gaan al eeuwen mee. Je kan ze gebruiken om je enkels, knieƫn of rug te ontlasten, om je pijnklachten tegen te gaan of na een operatie. Ze worden ook heel vaak gebruikt door ouderen. Wandelstokken bieden extra steun, een gevoel van veiligheid of betrouwbare steun bij evenwichtsproblemen. Zo wordt wandelen een stuk minder vermoeiend en kan je je vlot blijven verplaatsen.

waarom is de hoogte van de wandelstok zo belangrijk?

De juiste hoogte van je wandelstok, daar staat of valt alles mee. Wanneer je wandelstok te lang of te kort is, ga je allerlei vervelende nevenwerkingen ondervinden.

  • wandelen met een gebogen rug

Wanneer je op wandel gaat met een te korte wandelstok, of te laag voor jouw lichaamslengte, stap je zonder het te merken met een gebogen rug. Door deze voorovergebogen houding helt je lichaamsgewicht naar voren en zo loop je het risico om je evenwicht te verliezen en te vallen.

  • te weinig steun bij het lopen

Ga je op stap met een wandelstok die te lang is voor jouw lichaamsbouw, geraak je eveneens uit balans en kan je je evenwicht verliezen en tenslotte vallen.

  • scheeflopen

Rondwandelen met een wandelstok met niet-aangepaste hoogte leidt onvermijdelijk tot scheeflopen. Wanneer je rug onnatuurlijke houdingen moet aannemen bij het stappen, kan dat op de duur klachten opleveren aan rug en schouders. Wellicht kies je net voor een wandelstok omwille van andere pijnklachten en is het niet de bedoeling dat je elders pijn krijgt. 

de hoogte van je wandelstok bepalen

Moet je dit zelf doen? Uiteraard niet. Kom langs in de Goed thuiszorgwinkel in je buurt, waar onze expert je graag assisteert bij het bepalen van de juiste hoogte. 

  • Trek goede wandelschoenen aan (de schoenen die je het vaakst draagt wanneer je op stap gaat).
  • Ga rechtop staan en laat je armen losjes langs je lichaam bungelen, met lichtjes gebogen ellebogen. 
  • De Goed medewerker meet de lengte vanaf de grond tot aan de bovenkant van je pols op.
  • Dit is meteen ook de ideale hoogte van jouw toekomstige wandelstok: vanaf de uitstekende botstructuur net voorbij je pols (caput ulnae) tot op de grond. Wanneer je de stok vastneemt, moet je een lichte buiging in je elleboog kunnen maken, met een hoek van 15 tot 20 graden. Zo kan je de druk optimaal verdelen. 

op stap met je wandelstok op ideale hoogte

Nu je de juiste hoogte beet hebt, wil je zorgeloos kunnen genieten van alle voordelen van je gloednieuwe wandelstok. We doen er graag nog wat extra tips bovenop!

  • Wanneer je je wandelstok vasthoudt, houd je deze best enkel met de middelvinger, ringvinger en pink vast. Je wijsvinger en je duim mag je gestrekt tegen de overgang tussen het handvat en de stok leggen.  
  • Zet je wandelstok gelijktijdig met je zwakkere been (of gedeelte daarvan) neer.
  • Laat je gewicht op de wandelstok rusten. 
  • De algemeen geldende richtlijn is: heb je een zwak linkerbeen, houd dan je wandelstok in je rechterhand vast. Zet hem tegelijk met het linkerbeen op de grond neer. Hetzelfde geldt uiteraard omgekeerd. 

Goed stappen met een wandelstok lukt pas als die helemaal op jouw maat is afgesteld en je een veilig, comfortabel gevoel bij het stappen hebt. Dat geldt overigens voor plooibare en niet-plooibare versies. Wandelen met een wandelstok kan echt een opluchting zijn, waarmee je terug met een veilig gevoel en vol zelfvertrouwen op pad kan. De juiste hoogte van je wandelstok bepalen is daarbij wel van essentieel belang. Test hem daarom ook altijd uit vooraleer je tot een aankoop overgaat.

Goed adviseert je graag bij alle facetten van het stappen met wandelstokken. Bekijk ook onze tips voor ‘op wandel met een wandelstok’. Ben je nog volop aan het uitzoeken welke wandelstok het beste aansluit bij jouw noden en levensstijl? Op de pagina ‘soorten wandelstokken’ ontdek je alvast wat de mogelijkheden zijn.

laat je assisteren in een Goed thuiszorgwinkel

In de Goed thuiszorgwinkel in je buurt staat een team van ervaren experts voor je klaar die je graag adviseren. Ze helpen je op een professionele manier verder, helpen je de precieze hoogte van je wandelstok bepalen en laten je kennismaken met het uitgebreide aanbod.

Kom eens langs of maak een afspraak. Wij helpen je graag verder.

De juiste hoogte van je wandelstok, daar staat of valt alles mee. Wanneer je wandelstok te lang of te kort is, ga je allerlei vervelende nevenwerkingen ondervinden.

  • wandelen met een gebogen rug

Wanneer je op wandel gaat met een te korte wandelstok, of te laag voor jouw lichaamslengte, stap je zonder het te merken met een gebogen rug. Door deze voorovergebogen houding helt je lichaamsgewicht naar voren en zo loop je het risico om je evenwicht te verliezen en te vallen.

  • te weinig steun bij het lopen

Ga je op stap met een wandelstok die te lang is voor jouw lichaamsbouw, geraak je eveneens uit balans en kan je je evenwicht verliezen en tenslotte vallen.

  • scheeflopen

Rondwandelen met een wandelstok met niet-aangepaste hoogte leidt onvermijdelijk tot scheeflopen. Wanneer je rug onnatuurlijke houdingen moet aannemen bij het stappen, kan dat op de duur klachten opleveren aan rug en schouders. Wellicht kies je net voor een wandelstok omwille van andere pijnklachten en is het niet de bedoeling dat je elders pijn krijgt. 

Moet je dit zelf doen? Uiteraard niet. Kom langs in de Goed thuiszorgwinkel in je buurt, waar onze expert je graag assisteert bij het bepalen van de juiste hoogte. 

  • Trek goede wandelschoenen aan (de schoenen die je het vaakst draagt wanneer je op stap gaat).
  • Ga rechtop staan en laat je armen losjes langs je lichaam bungelen, met lichtjes gebogen ellebogen. 
  • De Goed medewerker meet de lengte vanaf de grond tot aan de bovenkant van je pols op.
  • Dit is meteen ook de ideale hoogte van jouw toekomstige wandelstok: vanaf de uitstekende botstructuur net voorbij je pols (caput ulnae) tot op de grond. Wanneer je de stok vastneemt, moet je een lichte buiging in je elleboog kunnen maken, met een hoek van 15 tot 20 graden. Zo kan je de druk optimaal verdelen. 

Nu je de juiste hoogte beet hebt, wil je zorgeloos kunnen genieten van alle voordelen van je gloednieuwe wandelstok. We doen er graag nog wat extra tips bovenop!

  • Wanneer je je wandelstok vasthoudt, houd je deze best enkel met de middelvinger, ringvinger en pink vast. Je wijsvinger en je duim mag je gestrekt tegen de overgang tussen het handvat en de stok leggen.  
  • Zet je wandelstok gelijktijdig met je zwakkere been (of gedeelte daarvan) neer.
  • Laat je gewicht op de wandelstok rusten. 
  • De algemeen geldende richtlijn is: heb je een zwak linkerbeen, houd dan je wandelstok in je rechterhand vast. Zet hem tegelijk met het linkerbeen op de grond neer. Hetzelfde geldt uiteraard omgekeerd. 

Goed stappen met een wandelstok lukt pas als die helemaal op jouw maat is afgesteld en je een veilig, comfortabel gevoel bij het stappen hebt. Dat geldt overigens voor plooibare en niet-plooibare versies. Wandelen met een wandelstok kan echt een opluchting zijn, waarmee je terug met een veilig gevoel en vol zelfvertrouwen op pad kan. De juiste hoogte van je wandelstok bepalen is daarbij wel van essentieel belang. Test hem daarom ook altijd uit vooraleer je tot een aankoop overgaat.

Goed adviseert je graag bij alle facetten van het stappen met wandelstokken. Bekijk ook onze tips voor ‘op wandel met een wandelstok’. Ben je nog volop aan het uitzoeken welke wandelstok het beste aansluit bij jouw noden en levensstijl? Op de pagina ‘soorten wandelstokken’ ontdek je alvast wat de mogelijkheden zijn.

laat je assisteren in een Goed thuiszorgwinkel

In de Goed thuiszorgwinkel in je buurt staat een team van ervaren experts voor je klaar die je graag adviseren. Ze helpen je op een professionele manier verder, helpen je de precieze hoogte van je wandelstok bepalen en laten je kennismaken met het uitgebreide aanbod.

Kom eens langs of maak een afspraak. Wij helpen je graag verder.

onderwerp:

wandelstokken

wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.