frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label
comfort in huis - 8 oktober 2020

ergonomie terwijl je (thuis)werkt

De lockdown en andere maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zorgden bij heel wat beroepscategorieën voor een verschuiving naar thuiswerk. Dat ‘nieuwe’ werken biedt zeker voordelen, maar er loeren ook gevaren om de hoek. De kans is groot dat je je zithouding niet verzorgt terwijl je misschien aan een geïmproviseerd bureau zit. En dat moet je zeker vermijden. Goed adviseert je over de juiste zithouding, en laat je kennismaken met een groot gamma hulpmiddelen waarmee je rugklachten kan voorkomen. Zo wordt thuiswerken een stuk comfortabeler.


Klachten aan je nek, rug en armen komen vaak voor als je lichaam lange tijd dezelfde statische houding aanneemt. Zoals lang zitten terwijl je aan je computer werkt bijvoorbeeld. Verlies bij thuiswerken je ergonomisch welzijn niet uit het oog. Begin door van je werkruimte een plaats te maken waar bewegen en van houding wisselen een belangrijke plaats inneemt en bijna natuurlijk gebeurt.


actief zitten voorkomt pijn en vermoeidheid

Als je lang zit, ontstaat er statische spierbelasting. Dan stroomt er geen vers zuurstofrijk bloed meer naar je beenspieren, en blijven er afvalstoffen in je spierweefsel achter. Hierdoor verzuren je spieren en voel je pijn of vermoeidheid.

Zitten is geen uitsluitend passieve activiteit. Je kan ook actief zitten: hierbij beweeg je terwijl je zit. Door tijdens het zitten vaak van houding te veranderen of te bewegen, verminder je de statische belasting van je spieren en je rug.

zithulpen die je helpen om actief te zitten tijdens het thuiswerken

  • Een zitschijf is een opblaasbaar rond kussen dat je gemakkelijk op je (bureau)stoel kan leggen. Je zithouding verandert voortdurend als je op een zitschijf zit. Je kan zelfs je buik- en rugspieren trainen terwijl je erop zit.
  • Een zitspie (ook bekend als zitwig) is een afgevlakt kussen dat achteraan hoger is dan vooraan. Je bekken kantelt door de spie, waardoor je rug automatisch rechter
  • Een zitbal is een aanvulling op je (bureau)stoel. Een zitbal bevordert een correcte zithouding met een ideale zitpositie van 90°. Hierdoor ontlast je je rug en versterk je je rugspieren.
  • Een zitkussen bevordert niet zozeer het actief zitten, maar is handig om wat hoger en comfortabeler te zitten op je bureaustoel.
  • Een rugsteun of rugzit plaats je tussen je rug en de leuning van je stoel. Die biedt ondersteuning bij lumbale spanningen of afwijkingen aan je wervelkolom.
  • Actief zitten kan ook op een ergonomische zithulp of een zadelkruk. Omdat je bekken kantelt, krijg je een ontspannen rughouding terwijl je voeten stevig op de vloer staan. Je ontlast zo traditionele drukpunten zoals de binnenkant van je dijen.
  • Als je last hebt van rug-, spier- of gewrichtspijn is het soms moeilijk om telkens weer op te staan of opnieuw te gaan zitten. Met een trippelstoel verplaats je je al zittend en licht trippelend door een kamer. Deze stoel biedt het comfort van een luxebureaustoel en kan je trapsgewijs op maat instellen. 


Naast actief zitten blijft bewegen een must. Zit niet de hele dag neer, maar strek regelmatig je benen en doe wat ontspanningsoefeningen. Je lichaam en rug zullen je dankbaar zijn. Op goed.be/heldenmoed vind je extra tips om te ontspannen, en filmpjes met oefeningen waarmee je tussendoor wat kan ontspannen. Doen!

 

6 extra tips om ergonomisch te werken

6 extra tips om ergonomisch te werken

  1. Klap de pootjes van je toetsenbord in. Hoe platter het staat, des te beter de natuurlijke lijn van je pols en hand bewaard blijft. 
  2. Gebruik een isolerende muismat. Een koud bureau zorgt voor een slechte doorbloeding van de hand en pols.
  3. Kies voor een compact toetsenbord zonder numeriek deel. Dat biedt ruimte om je muis in rechte lijn met je schouder te gebruiken.
  4. Verbind een los toetsenbord aan je laptop. Zo stel je de afstand tot het scherm perfect in.
  5. Plaats je voeten op de wielsteunen van je bureaustoel als je geen voetensteun hebt. Zo benader je de hoek van 90° het best.
  6. Stel de armleuning van je bureaustoel zo in dat ook je ellebogen een hoek van minimaal 90° vormen.

7 tips voor je mentaal welzijn als je thuiswerkt

Gezond werken betekent meer dan enkel maar oog hebben voor je rug en lichaam. Vergeet ook je innerlijke gezondheid en rust niet tijdens je thuiswerkdag.

  1. Probeer in een afzonderlijke ruimte te werken, en niet aan een tafel met de rest van het gezin. Een gescheiden ruimte zorgt voor een sterk symbolische grens tussen werk en privé. Je eigen plekje zorgt er ook voor dat je meer geconcentreerd werkt.
  2. Maak afspraken met je huisgenoten over pauzes en momenten waarop je liever niet wordt gestoord. Werk eventueel met symbolen of kleurencodes om dit aan jonge kinderen duidelijk te maken. Probeer jouw werktaken zo optimaal mogelijk in te plannen in functie van de activiteit van je kinderen.
  3. Stel voor jezelf een dagplanning op. Zo weet je vooraf duidelijk wat je die dag moet doen. Je verkleint meteen het risico dat je teveel hooi op de vork neemt.
  4. Hou je werkplek op orde. Niet alleen goed voor je structuur, maar ook voor je concentratie en efficiëntie.
  5. Hou je zoveel mogelijk aan de normale werktijden zoals op kantoor.
  6. Zorg voor een goede routine: maak je op eenzelfde tijdstip iedere dag klaar zoals voor een werkdag op kantoor en sluit de werkdag ook echt af door iets te doen waar je van ontspant.
  7. Vergeet niet te pauzeren: op kantoor neem je ook af en toe een pauze en praat je over andere zaken dan het werk. Voel je niet schuldig om hetzelfde te doen wanneer je van thuis uit werkt.

 

7 tips voor je mentaal welzijn als je thuiswerkt

Meer weten over gezond zitten en thuiswerken? Vraag advies aan onze ergonomische specialisten in een Goed thuiszorgwinkel in je buurt of bel naar 03 205 69 29. Neem zeker ook een kijkje op onze webshop.

recent nieuws

recept-flexikok

eet lekker, eet gezond, eet afwisselend

Gezond eten draagt bij tot je welzijn en veerkracht. En gezond eten staat synoniem met lekker eten. Dat blijkt uit het kookboek ‘De Flexikok – Lekker Anders’ van Veerle De Brabanter.

Lees nieuwsbericht
Header_zetel

zo zit je goed

Geluk zit vaak in een klein hoekje. Het zetelhoekje! Wil je thuis ook zo’n knusse hoek inrichten? Met deze tips maak je er werk van.

Lees nieuwsbericht
header_slapen

een matras op maat is de investering waard

Goedgezind wakker worden na een heerlijk nachtje slapen. Zalig! Een matras op maat is de investering dan ook echt waard. Jij bent uniek, je matras best ook.

Lees nieuwsbericht
wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.