Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

reisapotheek

artikel 14 mei 2021

10 tips om een jetlag te voorkomen

Eindelijk, de eerste vakantiedag is in zicht, net als die verre reisbestemming waar je al maanden naar uitkijkt. Maar eerst nog een lange vlucht overleven, en hopen dat je geen last krijgt van een jetlag. Wat is dat juist en hoe kan je het vermijden? Goed geeft 10 tips om een jetlag te voorkomen.

10 tips om een jetlag te voorkomen

wat is een jetlag?

Zodra we met het vliegtuig meer dan 5 tijdzones doorkruisen, loopt onze interne klok niet meer gelijk met de lokale tijd en krijgt ons lichaam het moeilijk. Zo kunnen we last krijgen van slaapproblemen, koude rillingen, prikkelbaarheid, hoofdpijn, concentratie- en spijsverteringsproblemen. Gelukkig zijn er een aantal voorzorgen die je kan nemen om een jetlag grotendeels te voorkomen of de impact ervan te beperken.

10 tips om een jetlag te voorkomen

1. zoek zonlicht op

Licht speelt een cruciale rol in de werking van onze biologische klok. Daarom zoek je bij aankomst best zo snel mogelijk het zonlicht op zodat je lichaam zich sneller kan aanpassen aan de nieuwe tijdzone. Ook hier hangt het af van je reisbestemming. Na een vlucht naar het Oosten, vermijd je best helder licht in de ochtenduren (draag bijvoorbeeld een zonnebril) en breng de namiddag door in het daglicht. Bij een reis naar het Westen komt het er dan weer op aan om net ’s morgens zo veel mogelijk daglicht te krijgen en te gaan slapen zodra het donker wordt.

Eventueel kan je enkele dagen voor je vertrek aan lichttherapie doen. Er bestaan verschillende soorten toestellen die je lichaam blootstellen aan intensief licht waardoor het zich beter kan aanpassen aan een wijzigend dag- en nachtritme.

2. kies voor een tussenstop

Een lange vliegreis is vaak geen pretje en dan kan een tussenstop wonderen doen. Niet alleen om even de benen te strekken en een frisse neus te halen, maar het helpt ook om je langzaam aan te passen aan de wisselende tijdzones. Probeer bij meerdere tussenstops wel steeds in één enkele richting te blijven vliegen.

3. korte reis

Als het om een korte trip gaat en je niet meer dan drie tijdzones overschrijdt, kan je overwegen om je gewone bioritme aan te houden. 

4. zet je uurwerk klaar

Zet bij vertrek jouw uurwerk gelijk met de tijd op de plaats van bestemming.

5. drink genoeg

In het vliegtuig is de lucht vrij droog. Drink daarom regelmatig water want dehydratatie verhoogt de kans op een jetlag. Vermijd zoveel mogelijk koffie en alcohol.

6. eet niet teveel

Eet niet te veel vóór of tijdens de vlucht. Kies voor licht verteerbare tussendoortjes of kleine maaltijden.

7. maak tijd voor wat beweging

Wandel tijdens de vlucht regelmatig even rond en stretch daarbij je ledematen.

8. vermijd slaapmiddelen

Tijdens een lange vlucht neem je beter geen slaapmiddelen. Omdat je een lange tijd neerzit, stijgt het risico op een diepe veneuze trombose of bloedklonter. Na aankomst kan een slaapmiddel met korte werkingsduur wel helpen om beter (in) te slapen tijdens de eerste nacht(en). Dat betekent echter niet dat daardoor ook je biologische klok zich sneller aanpast.

Als je meer dan vijf tijdzones passeert en al eens eerder last had van een jetlag, kan je het gebruik van melatonine overwegen. Dit vrij verkrijgbare ‘natuurlijk’ slaaphormoon handhaaft een normaal slaap-waakritme en heeft een slaapverwekkend effect. Men spreekt daarom ook wel over de ‘jetlagpil’. De resultaten van de wetenschappelijke studies zijn wat tegenstrijdig maar het zou helpen om je interne klok sneller te herstellen. De jetlag gaat er echter niet helemaal mee weg. Vraag raad aan je apotheker.

9. probeer je snel aan te passen

Je interne klok zal het niet met je eens zijn, maar probeer je toch zo snel mogelijk aan te passen aan het ritme op de plaats van bestemming. Zowel wat maaltijden, rustperiodes als andere sociale activiteiten betreft. Vermijd ook om plots langer of korter te slapen.

10. ga niet te vroeg naar bed

Tot slot is het aangeraden om de eerste 2 dagen niet te vroeg naar bed te gaan op je vakantiebestemming. Anders word je waarschijnlijk ook vroeg wakker en duurt het langer voordat je in het juiste ritme komt.

Geen last van jetlag, maar wel van reisziekte? Lees onze tips om reisziekte te voorkomen.

advies nodig voor je op reis vertrekt?

Kom eens langs bij de Goed apotheek in jouw buurt. Onze apotheker informeert je met plezier over de nodige middelen voor je reisapotheek.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
over Goed
hulp nodig?

ons team is elke weekdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 en op zaterdag tussen 9:00 – 12:00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius