Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

revalidatie

sportblessures verzorgen en behandelen

Om fit te blijven en een gezonde levensstijl aan te houden, is beweging essentieel. Heel wat mensen doen daarom regelmatig aan sport. Maar intensief sporten houdt ook een aantal risico’s in. Hoe vermijd je dat je een tijdje buiten strijd bent door een sportblessure?

probeer blessures te voorkomen

Eerst en vooral moet je weten dat je blessures in heel wat gevallen kan voorkomen. Luister altijd naar je lichaam. Bouw langzaam op, werk stap voor stap aan je basisconditie. Een half uurtje beweging per dag is al een mooi begin. Je hoeft geen halve marathon te lopen na een week. Als je (opnieuw) begint te sporten, moet je lichaam wennen aan die inspanningen. Inspanningen die je trouwens wel mag voelen, zolang ze geen pijn doen. Zodra je pijn voelt, moet je stoppen.

Als je weet dat je een ‘zwakke plek’ hebt, bijvoorbeeld omdat je al een paar keer dezelfde voet hebt omgeslagen of telkens last krijgt aan je kuit, kan je je lichaam daar beschermen door sportcompressiekousen of een brace te dragen.

toch gekwetst?

De meest bekende en vaakst voorkomende blessure bij sporters is een spierblessure. Een spierblessure krijg je door verschillende mogelijke oorzaken:

  • Je lichaam was onvoldoende opgewarmd of je hebt je geforceerd: je spieren hebben in dat geval te weinig energie voorradig, waardoor er kleine scheurtjes in de spieren ontstaan. Het lichaam maakt dan energie vrij door het eigen spierweefsel af te breken. 
  • Verkeerde of onaangepaste schoenen en een verkeerde houding kunnen ontsteking en spierpijn veroorzaken. 

Ook hier geldt de regel: stop meteen met sporten wanneer je pijn voelt. Zo voorkom je dat het erger wordt.

sportblessures verzorgen en behandelen

  • spierblessures

Iedereen heeft wel al eens last gehad van stijve spieren na het sporten of een fysieke inspanning. Besteed daarom telkens aandacht aan een goede opwarming, cooldown en stretching. Een spier die niet is opgewarmd (ook van een getrainde sporter) kan immers scheuren als ze te snel te intensief moet werken.

Bij stijve spieren kan een warme zalf verlichting brengen. Maar bij spier- en gewrichtskwetsuren die niet door stijfheid veroorzaakt worden, zoals een verstuikte enkel, mag dan weer geen warme zalf worden gebruikt. Warmte kan een ontsteking in de hand werken. In dat geval gebruik je beter een koude zalf.

  • kneuzingen

Tijdens het sporten kunnen ook de zachte weefsels geraakt worden, naast je botten en gewrichten. Een kneuzing herken je aan een pijnlijke en gezwollen plek, een lichaamsdeel dat je niet meer zo goed of helemaal niet kan gebruiken. Als er daarbij onderhuidse bloedvaatjes scheuren, doet die inwendige bloeding de huid blauw verkleuren. Wat kan je doen?

    • Koel de gekneusde plek minstens 10 en maximaal 20 minuten met water, ijs of een coldpack in een doek gewikkeld. Dat verlicht de pijn en vermindert de zwelling.
    • Wanneer je daarna opnieuw meer pijn voelt, mag je opnieuw koelen als je huid weer op temperatuur is.
    • Zorg dat je het lichaamsdeel in kwestie niet beweegt of gebruikt om op te steunen.
    • Masseer het lichaamsdeel niet.
    • Plaats het lichaamsdeel omhoog.
    • Leg eventueel een drukverband aan om de zwelling te stoppen.
    • Vraag raad aan je huisarts wanneer de zwelling erg uitgesproken is of het er abnormaal uitziet.
  • verstuikingen

    Door een verkeerde beweging te maken of verkeerd neer te komen bij een sprong, kunnen de gewrichtsbanden uitrekken of scheuren. Vooral de enkel is erg gevoelig voor zo’n verstuiking wanneer die onverwachts naar binnen of naar buiten omslaat. De enkel raakt daardoor overbelast, de enkelbanden rekken uit en er kunnen kleine scheurtjes ontstaan. Wat kan je doen?

    • Koel het gewricht maximum 20 minuten af met water, ijs of een coldpack.
    • Leg het gewricht eventueel omhoog en laat het goed rusten.
    • Een stevig verband dat niet te veel rekt zorgt voor wat meer stevigheid.
    • Wacht niet te lang om opnieuw te stappen om zo het herstel te bevorderen.
    • Raadpleeg de arts bij vermoeden van een ernstig letsel, als je geen vier stappen zonder hulp kan zetten of als de pijn of zwelling na 5 dagen niet afneemt.
  • open wonden

    Maak snij- en schaafwonden proper met stromend water of kleurloos ontsmettingsmiddel, ontsmet ze en dek ze dan goed af. Een wondhelende zalf kan het genezingsproces versnellen. Lees meer over de verzorging van huidwonden.
  • builen en blauwe plekken

    Deze verdwijnen meestal vanzelf, het genezingsproces kan bevorderd worden door bepaalde zalven, crèmes of gels. In het geval van grote bloeduitstortingen ter hoogte van de romp raadpleeg je best een arts om  te controleren of er geen onderliggende organen geraakt zijn. 

  • irritaties

    Irritaties kan je voorkomen met een barrièrecrème en verhelpen met een verzachtende crème.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten en bandagisten geven je betrouwbaar en professioneel advies.

Eerst en vooral moet je weten dat je blessures in heel wat gevallen kan voorkomen. Luister altijd naar je lichaam. Bouw langzaam op, werk stap voor stap aan je basisconditie. Een half uurtje beweging per dag is al een mooi begin. Je hoeft geen halve marathon te lopen na een week. Als je (opnieuw) begint te sporten, moet je lichaam wennen aan die inspanningen. Inspanningen die je trouwens wel mag voelen, zolang ze geen pijn doen. Zodra je pijn voelt, moet je stoppen.

Als je weet dat je een ‘zwakke plek’ hebt, bijvoorbeeld omdat je al een paar keer dezelfde voet hebt omgeslagen of telkens last krijgt aan je kuit, kan je je lichaam daar beschermen door sportcompressiekousen of een brace te dragen.

De meest bekende en vaakst voorkomende blessure bij sporters is een spierblessure. Een spierblessure krijg je door verschillende mogelijke oorzaken:

  • Je lichaam was onvoldoende opgewarmd of je hebt je geforceerd: je spieren hebben in dat geval te weinig energie voorradig, waardoor er kleine scheurtjes in de spieren ontstaan. Het lichaam maakt dan energie vrij door het eigen spierweefsel af te breken. 
  • Verkeerde of onaangepaste schoenen en een verkeerde houding kunnen ontsteking en spierpijn veroorzaken. 

Ook hier geldt de regel: stop meteen met sporten wanneer je pijn voelt. Zo voorkom je dat het erger wordt.

  • spierblessures

Iedereen heeft wel al eens last gehad van stijve spieren na het sporten of een fysieke inspanning. Besteed daarom telkens aandacht aan een goede opwarming, cooldown en stretching. Een spier die niet is opgewarmd (ook van een getrainde sporter) kan immers scheuren als ze te snel te intensief moet werken.

Bij stijve spieren kan een warme zalf verlichting brengen. Maar bij spier- en gewrichtskwetsuren die niet door stijfheid veroorzaakt worden, zoals een verstuikte enkel, mag dan weer geen warme zalf worden gebruikt. Warmte kan een ontsteking in de hand werken. In dat geval gebruik je beter een koude zalf.

  • kneuzingen

Tijdens het sporten kunnen ook de zachte weefsels geraakt worden, naast je botten en gewrichten. Een kneuzing herken je aan een pijnlijke en gezwollen plek, een lichaamsdeel dat je niet meer zo goed of helemaal niet kan gebruiken. Als er daarbij onderhuidse bloedvaatjes scheuren, doet die inwendige bloeding de huid blauw verkleuren. Wat kan je doen?

    • Koel de gekneusde plek minstens 10 en maximaal 20 minuten met water, ijs of een coldpack in een doek gewikkeld. Dat verlicht de pijn en vermindert de zwelling.
    • Wanneer je daarna opnieuw meer pijn voelt, mag je opnieuw koelen als je huid weer op temperatuur is.
    • Zorg dat je het lichaamsdeel in kwestie niet beweegt of gebruikt om op te steunen.
    • Masseer het lichaamsdeel niet.
    • Plaats het lichaamsdeel omhoog.
    • Leg eventueel een drukverband aan om de zwelling te stoppen.
    • Vraag raad aan je huisarts wanneer de zwelling erg uitgesproken is of het er abnormaal uitziet.
  • verstuikingen

    Door een verkeerde beweging te maken of verkeerd neer te komen bij een sprong, kunnen de gewrichtsbanden uitrekken of scheuren. Vooral de enkel is erg gevoelig voor zo’n verstuiking wanneer die onverwachts naar binnen of naar buiten omslaat. De enkel raakt daardoor overbelast, de enkelbanden rekken uit en er kunnen kleine scheurtjes ontstaan. Wat kan je doen?

    • Koel het gewricht maximum 20 minuten af met water, ijs of een coldpack.
    • Leg het gewricht eventueel omhoog en laat het goed rusten.
    • Een stevig verband dat niet te veel rekt zorgt voor wat meer stevigheid.
    • Wacht niet te lang om opnieuw te stappen om zo het herstel te bevorderen.
    • Raadpleeg de arts bij vermoeden van een ernstig letsel, als je geen vier stappen zonder hulp kan zetten of als de pijn of zwelling na 5 dagen niet afneemt.
  • open wonden

    Maak snij- en schaafwonden proper met stromend water of kleurloos ontsmettingsmiddel, ontsmet ze en dek ze dan goed af. Een wondhelende zalf kan het genezingsproces versnellen. Lees meer over de verzorging van huidwonden.
  • builen en blauwe plekken

    Deze verdwijnen meestal vanzelf, het genezingsproces kan bevorderd worden door bepaalde zalven, crèmes of gels. In het geval van grote bloeduitstortingen ter hoogte van de romp raadpleeg je best een arts om  te controleren of er geen onderliggende organen geraakt zijn. 

  • irritaties

    Irritaties kan je voorkomen met een barrièrecrème en verhelpen met een verzachtende crème.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten en bandagisten geven je betrouwbaar en professioneel advies.

onderwerp:

revalidatie