Ga naar hoofdinhoud

thuis revalideren en in beweging blijven

Bewegen is belangrijk. Ook als je moet revalideren na een ingreep of ongeval. Fitnessen en trainen kan je gewoon thuis doen, aan je eigen tempo en op het moment dat jou het best uitkomt. Bij Goed thuiszorgwinkel vind je een uitgebreid aanbod aan hulpmiddelen, klein of groot, te huur of te koop. Onze specialisten staan klaar om je alle mogelijkheden toe te lichten: zo ben je zeker dat je aan de slag kan gaan met een toestel dat perfect is afgestemd op jouw sportief of revalidatieschema. Van knijpbal tot crosstrainer: breng je lichaam terug op kracht.

welk fitnesstoestel past bij mij?

Eerst en vooral is het belangrijk om te beslissen welk toestel het beste bij je past. De keuze is uitgebreid en misschien weet je op voorhand niet goed welk apparaat geschikt is voor jou. Ben je beter af met een robuust toestel, of eerder een klein? Bedenk ook wat je het liefste doet, bijvoorbeeld fietsen, roeien of lopen, en of je dat intensief of eerder vrijblijvend doet? Bepaal welk doel je wil bereiken: bepaalde spieren versterken, aan je algemene conditie werken, je gewicht op peil houden ... ieder fitnessapparaat heeft zijn eigen functie.

Als je thuis wil fitnessen om je conditie op peil te houden en niet zozeer om te revalideren, kies je best een toestel waarop je oefeningen kan doen die je ook leuk vindt. Hoe liever je de oefeningen doet, hoe meer plezier je hebt van je fitnesstoestel. 

een greep uit ons aanbod

Bij Goed thuiszorgwinkel vind je een aantal fitnesstoestellen en heel wat kleiner materiaal om je conditie thuis op peil te houden of te revalideren na een ongeval of operatie. Een grote troef is onze uitleendienst, waar je materiaal kan huren. Zo hoef je bepaalde fitnesstoestellen niet meteen aan te kopen als je nog niet zeker bent of je er op lange termijn van wil gebruikmaken of enkel voor de duur van je revalidatie. 

hometrainer

Een oefenfiets of hometrainer is ideaal om je conditie te verbeteren, calorieën te verbranden of gewicht te verliezen. Ook voor revalidatie na een letsel aan een knie of gewricht is een hometrainer ideaal. Een ligfiets is een liggend alternatief, heel geschikt als je na een operatie nog niet lang kan zitten of niet op een oefenfiets geraakt omdat je je benen niet zo hoog kan bewegen. Enkele tips:

  • Wees voorzichtig als je op het toestel gaat zitten.
  • Neem je tijd om je training op te bouwen en aan spierkracht en conditie te winnen.
  • Elke dag een halfuurtje bewegen is beter dan één keer per week twee uur.
  • Train met een hartslagmeter, zo weet je zeker dat je je niet forceert en toch resultaat boekt.

pedalo

Een pedalo of pedaaltrainer is een kleine lichtgewicht fiets die zeer geschikt is om te revalideren of om aan je conditie te werken. Het is een goed alternatief als je niet meer (lang) op een hometrainer kan zitten. Zelf zit je op een stoel of in de zetel en ga je achter de pedalo zitten. Een pedalo is perfect om je benen in beweging te houden, maar je kan er ook je armen mee trainen: zet hem op tafel en draaien maar. Een tip: Zorg ervoor dat je knieën een rechte hoek vormen.

crosstrainer

Bij een crosstrainer is de keuze tussen vooraandrijving en achteraandrijving belangrijk. Vooraandrijving heeft een langere slag en is beter geschikt voor revalidatie. Achteraandrijving heeft een kortere slag, en is meer gericht op intensief trainen.

roeitrainer

Op een roeitrainer kan je heel intensief fitnessen. Elke spier in je lichaam wordt ingezet en getest, en je hartslag en calorieverbranding komen snel op het gewenste niveau. Je traint al je belangrijke spiergroepen, maar vooral je rug-, been-, arm- en schouderspieren.

loopband

Ook lopen kan je binnenshuis doen. Op een loopband loop je steeds op een egale ondergrond en worden je knieën minder belast dan op een ruwe ondergrond of op een bochtig parcours. Trainen op een loopband is ideaal om calorieën te verbranden, af te vallen en je algemene conditie te verbeteren.

zitbal

Ideaal om allerlei krachtoefeningen op te doen of om te gebruiken als zitje om je rug te ontlasten en een goede positie aan te nemen.

gewichtjes, halters en knijpballen

Ook met klein materiaal kan je je spiermassa versterken. Krachttraining met halters en gewichten biedt veel voordelen: je houdt je lichaam jong, verhoogt je metabolisme en vermindert de hoeveelheid lichaamsvet. Halters kan je eveneens revaliderend gebruiken: door te oefenen breng je de belastbaarheid van je spieren immers terug naar je oude niveau. Een tip: koop verschillende sterktes en bouw zo de intensiteit van je training op.

 

Welke oefeningen je ook doet, hoe vaak en op welk toestel: alle begin is moeilijk. De volgende 5 tips kunnen je hierbij helpen:

  1. Begin rustig. Forceer je niet. Sport in het begin 1 of 2 keer per week. Misschien is dat voor jou zelfs meer dan genoeg. Als je toch meer wil of moet sporten, kan je geleidelijk aan opbouwen.
  2. Overschat jezelf niet. Wees realistisch in wat je kan of wil. Het is niet de bedoeling dat je kwetsuren overhoudt aan je oefeningen. Of dat je je motivatie verliest omdat het gewenste resultaat er niet meteen is.
  3. Hou vol. Fitnessen heeft enkel zin als je het regelmatig en consistent doet.
  4. Blijf het leuk vinden. Het mag geen sleur worden, want dan hou je het niet vol. Kijk naar tv of luister naar muziek terwijl je oefent, en maak het zo tot een positief deel van je dag, een moment waar je naar uitkijkt.
  5. Eet gezond en evenwichtig. Dit is zeker belangrijk voor als je wil fitnessen om af te vallen of je gewicht op peil te houden.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten geven met plezier advies over alle mogelijke hulpmiddelen. Betrouwbaar, professioneel en op maat van jouw zorgnoden en gezondheid.

Eerst en vooral is het belangrijk om te beslissen welk toestel het beste bij je past. De keuze is uitgebreid en misschien weet je op voorhand niet goed welk apparaat geschikt is voor jou. Ben je beter af met een robuust toestel, of eerder een klein? Bedenk ook wat je het liefste doet, bijvoorbeeld fietsen, roeien of lopen, en of je dat intensief of eerder vrijblijvend doet? Bepaal welk doel je wil bereiken: bepaalde spieren versterken, aan je algemene conditie werken, je gewicht op peil houden ... ieder fitnessapparaat heeft zijn eigen functie.

Als je thuis wil fitnessen om je conditie op peil te houden en niet zozeer om te revalideren, kies je best een toestel waarop je oefeningen kan doen die je ook leuk vindt. Hoe liever je de oefeningen doet, hoe meer plezier je hebt van je fitnesstoestel. 

Bij Goed thuiszorgwinkel vind je een aantal fitnesstoestellen en heel wat kleiner materiaal om je conditie thuis op peil te houden of te revalideren na een ongeval of operatie. Een grote troef is onze uitleendienst, waar je materiaal kan huren. Zo hoef je bepaalde fitnesstoestellen niet meteen aan te kopen als je nog niet zeker bent of je er op lange termijn van wil gebruikmaken of enkel voor de duur van je revalidatie. 

hometrainer

Een oefenfiets of hometrainer is ideaal om je conditie te verbeteren, calorieën te verbranden of gewicht te verliezen. Ook voor revalidatie na een letsel aan een knie of gewricht is een hometrainer ideaal. Een ligfiets is een liggend alternatief, heel geschikt als je na een operatie nog niet lang kan zitten of niet op een oefenfiets geraakt omdat je je benen niet zo hoog kan bewegen. Enkele tips:

  • Wees voorzichtig als je op het toestel gaat zitten.
  • Neem je tijd om je training op te bouwen en aan spierkracht en conditie te winnen.
  • Elke dag een halfuurtje bewegen is beter dan één keer per week twee uur.
  • Train met een hartslagmeter, zo weet je zeker dat je je niet forceert en toch resultaat boekt.

pedalo

Een pedalo of pedaaltrainer is een kleine lichtgewicht fiets die zeer geschikt is om te revalideren of om aan je conditie te werken. Het is een goed alternatief als je niet meer (lang) op een hometrainer kan zitten. Zelf zit je op een stoel of in de zetel en ga je achter de pedalo zitten. Een pedalo is perfect om je benen in beweging te houden, maar je kan er ook je armen mee trainen: zet hem op tafel en draaien maar. Een tip: Zorg ervoor dat je knieën een rechte hoek vormen.

crosstrainer

Bij een crosstrainer is de keuze tussen vooraandrijving en achteraandrijving belangrijk. Vooraandrijving heeft een langere slag en is beter geschikt voor revalidatie. Achteraandrijving heeft een kortere slag, en is meer gericht op intensief trainen.

roeitrainer

Op een roeitrainer kan je heel intensief fitnessen. Elke spier in je lichaam wordt ingezet en getest, en je hartslag en calorieverbranding komen snel op het gewenste niveau. Je traint al je belangrijke spiergroepen, maar vooral je rug-, been-, arm- en schouderspieren.

loopband

Ook lopen kan je binnenshuis doen. Op een loopband loop je steeds op een egale ondergrond en worden je knieën minder belast dan op een ruwe ondergrond of op een bochtig parcours. Trainen op een loopband is ideaal om calorieën te verbranden, af te vallen en je algemene conditie te verbeteren.

zitbal

Ideaal om allerlei krachtoefeningen op te doen of om te gebruiken als zitje om je rug te ontlasten en een goede positie aan te nemen.

gewichtjes, halters en knijpballen

Ook met klein materiaal kan je je spiermassa versterken. Krachttraining met halters en gewichten biedt veel voordelen: je houdt je lichaam jong, verhoogt je metabolisme en vermindert de hoeveelheid lichaamsvet. Halters kan je eveneens revaliderend gebruiken: door te oefenen breng je de belastbaarheid van je spieren immers terug naar je oude niveau. Een tip: koop verschillende sterktes en bouw zo de intensiteit van je training op.

 

Welke oefeningen je ook doet, hoe vaak en op welk toestel: alle begin is moeilijk. De volgende 5 tips kunnen je hierbij helpen:

  1. Begin rustig. Forceer je niet. Sport in het begin 1 of 2 keer per week. Misschien is dat voor jou zelfs meer dan genoeg. Als je toch meer wil of moet sporten, kan je geleidelijk aan opbouwen.
  2. Overschat jezelf niet. Wees realistisch in wat je kan of wil. Het is niet de bedoeling dat je kwetsuren overhoudt aan je oefeningen. Of dat je je motivatie verliest omdat het gewenste resultaat er niet meteen is.
  3. Hou vol. Fitnessen heeft enkel zin als je het regelmatig en consistent doet.
  4. Blijf het leuk vinden. Het mag geen sleur worden, want dan hou je het niet vol. Kijk naar tv of luister naar muziek terwijl je oefent, en maak het zo tot een positief deel van je dag, een moment waar je naar uitkijkt.
  5. Eet gezond en evenwichtig. Dit is zeker belangrijk voor als je wil fitnessen om af te vallen of je gewicht op peil te houden.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten geven met plezier advies over alle mogelijke hulpmiddelen. Betrouwbaar, professioneel en op maat van jouw zorgnoden en gezondheid.

onderwerp:

revalidatie

wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.