Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

revalidatie

alles wat je moet weten over braces

Sporten en bewegen is gezond, dat weten we allemaal. Een blessure kan echter roet in het eten strooien. Gelukkig bestaan er braces en steunverbanden die je kunnen ondersteunen op momenten dat het nodig is. Door een brace te dragen zullen eventuele blessures of pijnlijke zones sneller herstellen. Je kan er ook proactief blessures mee voorkomen. Lees er alles over in dit artikel.

wanneer heb je een brace nodig?

  • Als je herstelt van een blessure of medische ingreep.
  • Als je tijdens het sporten en bewegen last hebt van pijn aan een bepaald gewricht.
  • Als je last hebt van reuma of artrose: een brace verlicht de pijn.
  • Proactief om blessures of overbelasting te voorkomen, bijvoorbeeld bij veelvuldig herhaalde bewegingen.

Een brace ondersteunt, stabiliseert of ontlast een lichaamsdeel. Dit kunnen zowel gewrichten, spieren, ligamenten of botten zijn. Indien voorgemaakte braces niet volstaan, kan je altijd kiezen voor een brace op maat.

Er zijn braces voor heel wat verschillende gewrichten: enkel, knie, pols, elleboog, schouder, nek, lage rug. De meeste steunverbanden bestaan uit huidvriendelijk materiaal, zodat ze comfortabel zijn om te dragen.

soorten braces

De meest voorkomende soorten braces zijn de volgende:

  • kniebraces

    Een kniebrace is zinvol bij een kwetsuur aan de voorste kruisbanden die niet operatief behandeld wordt. Dit geldt enkel voor mensen die hun knie niet te veel belasten, dus zeker niet voor intensieve sporters. Ook bij letsels aan de binnenste kruisbanden kan een brace nuttig zijn, in combinatie met oefentherapie. Hij geeft ook ondersteuning bij artrose.
  • polsbraces

    Een polsbrace geeft steun bij het carpale tunnel syndroom (wanneer de middelste polszenuw gekneld zit), reuma en artrose. Hij is ook nuttig ter preventie van sportblessures. Voor andere aandoeningen, zoals een ‘eenvoudige’ polsbreuk of spastische hand, is het effect niet bewezen en wordt een polsbandage niet aanbevolen.
  • enkelbraces

    Een enkelbrace is aangeraden bij ernstige enkelverstuikingen met beschadiging van gewrichtskapsel en -banden. Sporters hebben minder kans om de enkel opnieuw te verstuiken na het dragen van een brace. Preventief dragen wordt afgeraden, tenzij er een voorafgaande verstuiking is geweest.

andere soorten braces

 

soort brace 

wanneer te gebruiken?

duimbrace

bij artrose, herstel na breuk

elleboogbrace

bij tennis- of golfelleboog en bij beperking van extensie van de elleboog

halsbrace

bij whiplash, nekpijn, nekrevalidatie

kuitbrace

bij pees- en spierklachten

rugbrace

bij het lumbale gedeelte te gebruiken bij spondylolysis, reuma, artrose,

indeukingsfracturen, postoperatief herstel

schouderbrace

bij artrose, postoperatief herstel, sleutelbeenfractuur

vingerbrace

als correctie van de houding, na fractuur en bij postoperatief herstel

voetbrace

bij halux valgus, fascitis plantaris, achillespeesklachten, fracturen, dropvoet

patellabrace

bij peesontstekingen

 

Ontdek het aanbod braces van Goed thuiszorgwinkel.

tips bij het kopen van je brace

  • Koop je brace niet te groot. Hoe meer speling er is, hoe minder effect de brace heeft.
  • Draag je brace niet langer dan nodig. Als je in rust bent of slaapt, moet je geen brace dragen.
  • Was je brace regelmatig. Zo gaat hij langer mee. Zweetresten kunnen het materiaal aantasten.
  • Bouw het gebruik van je brace na een kwetsuur geleidelijk af. Blijf de brace wel dragen bij grote inspanningen.
  • Kies steeds een brace waarvan de maat en pasvorm goed zijn. Als je een brace draagt die niet perfect past, heeft het weinig zin om er een te dragen. Kijk dus steeds de maattabel na. Controleer ook of je de brace links of rechts moet dragen. Sommige braces zijn universeel en kan je zowel links als rechts dragen.

vragen over je brace?

Laat je steeds adviseren door onze productspecialisten en bandagisten. Kies nooit zomaar een brace uit de rekken, maar vertel ons meer over jouw situatie en klachten. Op die manier kunnen we je gericht adviseren en samen bepalen welke brace bij jou past. Een brace moet je niet alleen ondersteunen, maar ook zoveel mogelijk bewegingsvrijheid garanderen.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten helpen je met plezier verder.

  • Als je herstelt van een blessure of medische ingreep.
  • Als je tijdens het sporten en bewegen last hebt van pijn aan een bepaald gewricht.
  • Als je last hebt van reuma of artrose: een brace verlicht de pijn.
  • Proactief om blessures of overbelasting te voorkomen, bijvoorbeeld bij veelvuldig herhaalde bewegingen.

Een brace ondersteunt, stabiliseert of ontlast een lichaamsdeel. Dit kunnen zowel gewrichten, spieren, ligamenten of botten zijn. Indien voorgemaakte braces niet volstaan, kan je altijd kiezen voor een brace op maat.

Er zijn braces voor heel wat verschillende gewrichten: enkel, knie, pols, elleboog, schouder, nek, lage rug. De meeste steunverbanden bestaan uit huidvriendelijk materiaal, zodat ze comfortabel zijn om te dragen.

De meest voorkomende soorten braces zijn de volgende:

  • kniebraces

    Een kniebrace is zinvol bij een kwetsuur aan de voorste kruisbanden die niet operatief behandeld wordt. Dit geldt enkel voor mensen die hun knie niet te veel belasten, dus zeker niet voor intensieve sporters. Ook bij letsels aan de binnenste kruisbanden kan een brace nuttig zijn, in combinatie met oefentherapie. Hij geeft ook ondersteuning bij artrose.
  • polsbraces

    Een polsbrace geeft steun bij het carpale tunnel syndroom (wanneer de middelste polszenuw gekneld zit), reuma en artrose. Hij is ook nuttig ter preventie van sportblessures. Voor andere aandoeningen, zoals een ‘eenvoudige’ polsbreuk of spastische hand, is het effect niet bewezen en wordt een polsbandage niet aanbevolen.
  • enkelbraces

    Een enkelbrace is aangeraden bij ernstige enkelverstuikingen met beschadiging van gewrichtskapsel en -banden. Sporters hebben minder kans om de enkel opnieuw te verstuiken na het dragen van een brace. Preventief dragen wordt afgeraden, tenzij er een voorafgaande verstuiking is geweest.

 

soort brace 

wanneer te gebruiken?

duimbrace

bij artrose, herstel na breuk

elleboogbrace

bij tennis- of golfelleboog en bij beperking van extensie van de elleboog

halsbrace

bij whiplash, nekpijn, nekrevalidatie

kuitbrace

bij pees- en spierklachten

rugbrace

bij het lumbale gedeelte te gebruiken bij spondylolysis, reuma, artrose,

indeukingsfracturen, postoperatief herstel

schouderbrace

bij artrose, postoperatief herstel, sleutelbeenfractuur

vingerbrace

als correctie van de houding, na fractuur en bij postoperatief herstel

voetbrace

bij halux valgus, fascitis plantaris, achillespeesklachten, fracturen, dropvoet

patellabrace

bij peesontstekingen

 

Ontdek het aanbod braces van Goed thuiszorgwinkel.

  • Koop je brace niet te groot. Hoe meer speling er is, hoe minder effect de brace heeft.
  • Draag je brace niet langer dan nodig. Als je in rust bent of slaapt, moet je geen brace dragen.
  • Was je brace regelmatig. Zo gaat hij langer mee. Zweetresten kunnen het materiaal aantasten.
  • Bouw het gebruik van je brace na een kwetsuur geleidelijk af. Blijf de brace wel dragen bij grote inspanningen.
  • Kies steeds een brace waarvan de maat en pasvorm goed zijn. Als je een brace draagt die niet perfect past, heeft het weinig zin om er een te dragen. Kijk dus steeds de maattabel na. Controleer ook of je de brace links of rechts moet dragen. Sommige braces zijn universeel en kan je zowel links als rechts dragen.

Laat je steeds adviseren door onze productspecialisten en bandagisten. Kies nooit zomaar een brace uit de rekken, maar vertel ons meer over jouw situatie en klachten. Op die manier kunnen we je gericht adviseren en samen bepalen welke brace bij jou past. Een brace moet je niet alleen ondersteunen, maar ook zoveel mogelijk bewegingsvrijheid garanderen.

advies nodig?

Kom eens langs bij een Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt. Onze productspecialisten helpen je met plezier verder.

onderwerp:

revalidatie