Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

scootmobiel

artikel 13 maart 2023

interview - zorgverstrekker Jolien helpt je op weg

Zorgverstrekker Jolien Staes werkt sinds 2015 voor Goed en helpt klanten bij het zoeken naar de juiste mobiliteitsoplossingen. ‘Mensen weer naar buiten krijgen, dat is bijzonder.’

interview - zorgverstrekker Jolien helpt je op weg

Of het nu een rollator, rolstoel, scooter of aangepaste fiets is: Jolien zorgt ervoor dat het de juiste is.

Jolien: ‘Ik bekijk altijd samen met de klant wat de specifieke wensen zijn, welke mobiliteitsoplossing het best geschikt is en hoe we alles op maat kunnen laten aanpassen. Soms vinden we direct het juiste hulpmiddel, soms komt er wat meer zoekwerk aan te pas. Maar het belangrijkste is dat we tot de juiste match komen. Voor de klant is een mobiliteitshulpmiddel immers een noodzakelijke behoefte waar hij vaak elke dag gebruik van maakt. Het moet dus vanaf het begin goed zitten. Vandaar dat we niet licht gaan over de eerste kennismaking en de analyse van wat de klant nodig heeft, wil doen en nog kan doen.’ 

acceptatie en dankbaarheid

De mensen maken soms een heel proces door. ‘Het kan lastig zijn om te accepteren dat je een mobiliteitsoplossing nodig hebt. Zelfs mijn eigen grootmoeder krijg ik niet overtuigd van een rollator: ‘Ik, daarmee op straat? Meiske, dat kan toch niet’, zegt ze dan’ (lacht). ‘Mijn klanten zijn soms nog niet zo ver dat ze het accepteren, en dan kom ik ze al vertellen waarmee ze het best geholpen zijn. Dat kan best heftig zijn, ook de reacties van de mensen naar ons toe. Maar we krijgen, meer dan wat dan ook, veel dankbaarheid.’ Bijvoorbeeld bij de dame die graag een scooter wilde, maar aan het idee moest wennen: ‘Die mevrouw bleef maar testen. Elke keer ging ik weer langs met een ander demomodel. Ze was heel lief, maar ze maakte maar geen keuze. Toen ik bij haar thuis kwam, snapte ik waarom: hij moest in een lift passen, niet te breed zijn voor de gang, maar ook weer niet te smal, enzovoort. Ze was dan ook heel blij dat we uiteindelijk een scooter vonden die perfect paste bij haar specifieke vraag.’

‘Ik vergeet ook nooit het meisje dat tijdens haar studentenjob een werkongeval had waarbij ze een been verloor. Ik hielp haar na haar revalidatie aan haar eerste rolstoel. Voor mij was dat wel een fijn proces: ik zag dat ze er écht mee geholpen was, maar voor haar was dat een heel heftige periode.’

blijven bewegen

‘Er zijn ook trotse momenten. Toen ik Jeanette aan haar driewieler had geholpen, ben ik een jaar later nog eens langs geweest. Ze had al meer dan 2500 km op de teller staan. Ik heb een foto genomen om aan de collega’s te tonen. Dat is toch geweldig!’ En waarom is Jolien trots om voor Goed te werken? ‘Ik zie écht dat we mensen een beter leven kunnen geven. Bij ons zijn ze aan het goede adres voor hun mobiliteit, maar wij kunnen met zoveel meer dingen helpen. Zelfs met iets kleins zoals de juiste steunkousen of semi-orthopedische schoenen: wij bieden een totaalpakket. En verder werken er gewoon allemaal leuke mensen’ (lacht).

‘Ik zie écht dat we mensen een beter leven kunnen geven’

Jolien Staes

Ook op zoek naar de juiste ondersteuning?

Maak online een afspraak met onze rolstoelverstrekkers of via 03 205 69 24.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius