Ga naar hoofdinhoud
artikel 10 oktober 2022

7 tips om gewrichtspijn te verlichten

Gewrichtspijn is een veelvoorkomende aandoening die heel vervelend en pijnlijk kan zijn. Klachten ontstaan vaak naarmate je ouder wordt, maar je kan er ook op jongere leeftijd last van hebben. Sommige chronische aandoeningen zoals artrose en reumatoïde artritis zijn helaas niet te genezen. Gelukkig bestaan er manieren om je klachten te verminderen.

7 tips om gewrichtspijn te verlichten

hoe herken ik gewrichtspijn?

Een gewricht is de verbinding tussen twee of meerdere botten die beweging mogelijk maakt. Gewrichten worden ook de scharnieren van het lichaam genoemd. De uiteinden van je botten zijn bedekt met kraakbeen dat ervoor zorgt dat je gewrichten soepel kunnen bewegen. Door slijtage, overbelasting of een ontsteking kunnen je gewrichten aangetast worden. Dat maakt bewegen pijnlijk.

Gewrichtspijn herken je doorgaans aan:

  • een of meer stijve of pijnlijke gewrichten (vooral ‘s ochtends of na een periode van rust)
  • bepaalde bewegingen die moeilijk zijn of niet meer lukken
  • moeilijk in slaap vallen of wakker worden van de pijn.

Na een blessure is het ook mogelijk dat je zwelling, warmte en roodheid ervaart.

wat kan ik doen tegen gewrichtspijn?

Pijnlijke gewrichten kunnen een flinke invloed hebben op je leven. Daarom is het belangrijk om hier extra aandacht aan te geven zodat je gewrichtsklachten kan voorkomen of beperken. Heb je erg veel last of blijft de pijn aanhouden? Bel dan zeker je huisarts voor een correcte diagnose en behandeling.

blijf bewegen

Lichamelijke activiteit is een van de beste manieren om de spieren rondom je gewrichten te versterken. Ook bij een ontstoken gewricht kan het geen kwaad om af en toe te bewegen. Zo hou je je gewrichten soepel en vermijd je dat ze stijf worden. Zwemmen, wandelen of fietsen zijn bijvoorbeeld een goed idee. Doe het wel rustig aan zodat je je gewrichten niet overbelast. Wanneer je gewrichtsklachten minder erg worden, kan je weer wat meer inspanning doen.

rust voldoende

Te lang niet bewegen maakt je gewrichten stijf. Toch is het belangrijk om jezelf genoeg rust te gunnen bij gewrichtspijn. Een goede nachtrust kan al helpen om klachten te verminderen. Maak het je dus zo comfortabel mogelijk voordat je gaat slapen zodat je makkelijker in slaap valt én blijft. Wanneer je veel pijn hebt bij een bepaalde beweging of bij het beoefenen van een sport is het ook belangrijk dat je het rustiger aan doet.

let op je lichaamshouding

Een goede houding helpt gewrichtsklachten te beperken. Dat geldt niet alleen bij zitten, staan of liggen. Ook bij dagelijkse taken zoals huishoudelijk werk of boodschappen doen, moet je erop letten dat je je lichaam zo min mogelijk belast. Gebruik daar eventueel hulpmiddelen voor. Nog belangrijker is om niet te lang dezelfde houding aan te nemen. Probeer regelmatig te variëren zodat je minder druk plaatst op je gewrichten en je spieren actief blijven.

draag comfortabele kleding

Draag kledij en schoenen waar je comfortabel kan in bewegen. Bovendien zorgen kleine aanpassingen ervoor dat je je kledij makkelijker aan- en uittrekt. Denk dan bijvoorbeeld aan zachte, ruimvallende kleding met makkelijke sluitingen zoals velcro of een rits in plaats van kleine knopen of veters.

verzacht je klachten met koude of warmte

Bij een gewrichtsaandoening kan warmte helpen om je gewrichten soepeler te maken. Draag warme kledij, neem een warm bad of gebruik een verwarmende zalf of gel. Bij ochtendstijfheid kan het helpen om de dag te beginnen met een warme douche.

Wanneer je last hebt van acute gewrichtspijn of een kneuzing mag je je gewrichten zeker niet verwarmen. Dat kan de pijn net erger maken. Gebruik eerder een coldpack of ijs om zwelling te voorkomen. Bovendien verdooft het de pijn voor even. Wikkel dit altijd in een handdoek of theedoek zodat je huid niet rechtstreeks in contact komt met de kou. Zo vermijd je het ontstaan van vrieswonden.

let op je voeding

Het is nog niet bekend of bepaalde voeding een rechtstreekse invloed heeft op gewrichtsklachten. Het is wel geweten dat kurkuma bijvoorbeeld pijn, stijfheid en beweeglijkheid bij knieartrose kan verbeteren. In ieder geval is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en voldoende water te drinken. Gewicht verliezen kan ook helpen om minder druk op je gewrichten uit te oefenen.  

laat je masseren

Een massage kan verlichting bieden bij gewrichtsaandoeningen. Wanneer je spieren ontspannen zijn, is het mogelijk dat je bewegingsvrijheid vergroot. Overleg eerst met je arts en laat de behandeling over aan een kinesitherapeut of ervaren massagetherapeut. Vermeld zeker welke klachten je ervaart zodat de specialist hiermee rekening kan houden.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.00
op zaterdag tussen 09.00 – 12.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius