Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

zonbescherming

artikel 23 maart 2021

10 tips om veilig te zonnen

De zon staat hoog aan een strakke, blauwe hemel. Een topdag, ideaal om aan je kleurtje te werken. We willen geen spelbreker zijn, maar benadrukken toch graag het belang van een goede zonbescherming. Want intensief zonnen kan je huid ernstige schade toebrengen. Waarop moet je letten om veilig van de zon te kunnen genieten?

10 tips om veilig te zonnen

1. let op de uv-straling

Op dagen met een sterke uv-straling blijf je toch beter uit de zon. Het weerbericht geeft je vaak ook die uv-index mee. Deze drukt de intensiteit van schadelijke uv-straling uit. Ken je de uv-index van de dag? Dan kan je deze richtlijnen volgen:

  • zwakke uv-index: 1 - 2
    Je kan veilig in de zon komen zonder huidbescherming.
  • matige of hoge uv-index: 3 - 7
    Bescherm je huid met zonnecrème en draag kledij die je armen en benen bedekt. Zet ook een hoofddeksel op. Wil je toch zonnen? Ga dan zeker in de schaduw liggen tijdens de heetste uren van de dag (van 12 tot 16 uur).
  • zeer hoge of extreme uv-index: 8 - 16
    Blijf binnen als de zon op haar heetst is. Ga niet zonnen, maar zoek de schaduw op.

 

2. gebruik de juiste factor of SPF

SPF staat voor Sun Protection Factor. Die factor vertelt je hoe goed een zonnecrème je huid beschermt tegen uv B-stralen. Ook je huidtype zegt meer over de factor die je moet kiezen: hoe gevoeliger je huid, hoe hoger de SPF die je nodig hebt.

  • huidtype 1: bijzonder gevoelig voor de zon
    Heb je een melkwitte huid, rood of lichtblond haar en veel sproeten? Dan verbrand je zeer snel en word je ook minder snel bruin. Zonder bescherming tegen de zon kan je al verbranden na 5 tot 10 minuten.
  • huidtype 2: gevoelig voor de zon
    Jij hebt een bleke huid, blond tot lichtbruin haar en enkele sproeten. Met dit huidtype verbrand je snel in de zon, maar kan je toch lichtjes bruinen. Zonder bescherming tegen de zon kan je verbranden na 10 tot 20 minuten.
  • huidtype 3: tussen gevoelig en vrij bestendig
    Een licht getinte huid? Donkerblond, kastanjebruin of donkerbruin haar? Geen sproeten? Jij verbrandt niet snel en bruint gemakkelijk. Zonder bescherming tegen de zon kan je verbranden na 20 tot 30 minuten.
  • huidtype 4: vrij bestendig tegen de zon
    Met een getinte huid en donkerbruin tot zwart haar duurt het wat langer voor je verbrandt. Jouw huid wordt zeer makkelijk bruin. Zonder bescherming tegen de zon kan je verbranden na 30 tot 45 minuten.

 

3. bescherm je ook tegen uv A-stralen

De SPF wijst dus enkel op de bescherming tegen uv B-stralen, de straling die je huid kan verbranden. Hij zegt echter niets over de bescherming tegen uv A-stralen. Om huidveroudering en de vorming van rimpels tegen te gaan, bescherm je je best ook tegen de uv A-stralen. 

tip van je huisapotheker
Vraag je huisapotheker om advies. Hij of zij kan je de juiste producten aanraden op basis van jouw huidtype en jouw noden. In de apotheek vind je zonnecrèmes die tegen uv B- en u vA-stralen beschermen. Alleen zo zon je helemaal veilig en zorgeloos.

 

4. smeren, smeren, smeren

Smeren is de boodschap. Of je nu kiest voor een crème, spray of lotion, zorg ervoor dat je je goed insmeert. Smeer je om de 2 uur opnieuw in of elke keer nadat je gezwommen, gesport of gezweet hebt. En denk eraan om je volledig in te smeren. Vaak vergeet je wel ergens een plekje, zoals je oren of je handen. Ontdek al onze ‘smeer’-aanbevelingen

 

5. blijf uit de zon tussen 12 en 16 uur

Als de zon op haar hoogst staat en het het warmste moment van de dag is, kom je beter helemaal niet in de zon. Niet alleen omwille de schadelijke effecten voor je huid, maar ook om het risico op uitdroging en een zonnesteek te beperken.

 

6. bescherm je ook wanneer je niet in de zon zit

Ook al zit je in de schaduw of onder een parasol, dan nog moet je je beschermen. Draag een droog T-shirt of blouse, een hoed of een pet en een zonnebril. En smeer je in, natuurlijk. Hou er rekening mee dat je in het water, op het strand en zelfs in de sneeuw sneller verbrandt.

 

7. hou jonge kinderen uit de zon

Baby’s en kinderen zijn extra gevoelig voor de zon. Omdat hun lichaam nog in volle ontwikkeling is, is hun huid dunner en gevoeliger dan die van volwassenen. Langdurige blootstelling en frequente
zonnebrand op kinderleeftijd hebben mogelijk een invloed op de ontwikkeling van huidkanker jaren later. Kinderen ouder dan 3 spelen ook best in de schaduw tijdens de middaguren, liefst met een T-shirt aan. Als de zon echt niet te mijden is, bescherm je je kinderen met aangepaste kledij, een zonnehoedje of pet en een zonnebril. Lees meer over zonbescherming voor kinderen.

 

8. ben je zwanger?

Door de hormonen die je lichaam aanmaakt tijdens een zwangerschap, wordt je huid gevoeliger voor zonnestralen. Niet alleen kan je sneller verbranden, je loopt ook kans op pigmentvlekken of het zogeheten zwangerschapsmasker. Let bovendien op voor uitdroging of een hitteslag. Smeer je in met een zonnecrème met hoge beschermingsfactor. En volg natuurlijk alle andere tips.

 

9. draag de juiste zonnebril

Bescherm je ogen als je in de zon komt, want net als je huid zijn ook je ogen erg gevoelig. Kies een degelijke zonnebril met een gekeurde uv-filter, een die zowel uv A- als uv B-stralen tegenhoudt. Let ook op voor weerkaatsend zonlicht, zoals op sneeuw, zand of water, of voor een laaghangende zon wanneer je met de auto rijdt.

 

10. verzorg je huid ook na het zonnebaden

Ook na een dagje zon is smeren de boodschap. Een goede aftersun verzacht en herstelt de huid. Een aftersun hydrateert en brengt verlichting wanneer de huid geïrriteerd en verbrand is, maar is altijd goed nadat je huid blootgesteld is geweest aan de zon, zelfs zonder verbrand te zijn.

Het einde van de winter in zicht? Of ga je binnenkort op reis naar de zon of op skivakantie? Kijk dan zeker eens na of je nog voldoende zonnecrème in je huis- of reisapotheek hebt zitten. 

advies nodig?

Kom eens langs bij de Goed apotheek in jouw buurt. Onze apotheker geeft je graag advies over de gepaste zonbeschermingsproducten voor jou.