Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

diabetes

zo behandel je diabetes

Hoe behandel je diabetes? Moet je altijd insuline spuiten? Wat kan je nog doen? Je leest de antwoorden op deze en andere vragen in ons artikel. Daarnaast is het ook belangrijk om te sensibiliseren rond diabetespreventie: met een gezonde levensstijl en voldoende beweging verklein je de kans op diabetes type 2.

hoe gevaarlijk is diabetes?

Bij suikerziekte kunnen er ernstige verwikkelingen ontstaan. Die kunnen ook nog optreden als je al een hele tijd diabetes hebt. Voorbeelden zijn hart- en vaatziekten, nierproblemen, oogaandoeningen, aantasting van de zenuwen en tandvleesontstekingen.

moet iedereen met diabetes insuline (laten) inspuiten?

Wie diabetes type 1 heeft, moet een paar keer per dag insuline inspuiten, en dat levenslang blijven doen.  Op die manier blijft je bloedsuikerspiegel in balans. Vroeger kon dit enkel met injecties die je (meestal zelf) toediende, tegenwoordig bestaan er alternatieven zoals een insulinepomp die voortdurend kleine hoeveelheden insuline toedient volgens een op voorhand ingesteld ritme.

Wie diabetes type 2 heeft, hoeft meestal geen insuline in te spuiten. Het lichaam maakt die insuline immers nog steeds zelf aan, maar soms in onvoldoende hoeveelheden. Type 2-patiënten kunnen wel tabletten innemen die de insulineproductie stimuleren of de hoeveelheid glucose in hun bloed helpen verlagen. Het medicijn metformine zorgt ervoor dat de insuline beter zijn werk kan doen. Nog andere geneesmiddelen hebben een effect op je nieren zodat je meer overtollige glucose uitplast. Vraag hier zeker raad over aan je behandelend arts of je Goed-apotheker.

kan je genezen van diabetes?

Diabetes type 1 is niet te genezen. Om je bloedsuikerwaarden onder controle te houden, moet je heel je leven insuline krijgen. Lees meer over het meten van je bloedsuikerwaarden met een glucosemeter.

De bedoeling hiervan is om de klachten te beperken die de aandoening met zich meebrengt, en op die manier normaal te kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Daarnaast is behandeling noodzakelijk om verwikkelingen op langere termijn te voorkomen of uit te stellen.

diabetespreventie en -behandeling

De kans op diabetes type 2 kan je verkleinen door een gezonde levensstijl. Bij een milde vorm van diabetes type 2 kunnen veranderingen in je levensstijl mogelijk ook bijdragen tot de behandeling van je diabetes. Ons advies: rook niet, zorg voor een goede nachtrust, vermijd stress en spanningen, eet gezond, beweeg veel … Deze adviezen gelden natuurlijk ook voor diabetes type 1.

beweeg voldoende

Je hoeft geen intensieve sporter te worden, maar je moet wel elke dag voldoende bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen of rustige activiteiten waardoor je in beweging bent helpen je al een heel eind op weg. Laat eens wat vaker de auto staan voor korte afstanden. Probeer per dag minstens een halfuur actief in beweging te zijn.

Niet alle vormen van fysieke activiteit zorgen meteen voor een bloedsuikerdaling na de inspanning. Inspanningen zoals sprinten, gewichtheffen en krachttraining kunnen zelfs een bloedsuikerverhogend effect hebben omdat je lichaam als het ware ‘in het rood gaat’. Dergelijke inspanningen vereisen een intense spieractiviteit waarbij het lichaam energie produceert zonder de hulp van zuurstof. Meer rustige en continue inspanningen zoals wandelen, joggen en fietsen vereisen een minder intensieve spierwerking en zorgen meestal zowel tijdens als na het sporten voor een bloedsuikerdaling.

eet evenwichtig en hou je gewicht op peil

Koolhydraten en snelle suikers verhogen de aanwezigheid van glucose in je bloed. Door koolhydraten te minderen, neemt de kans op overgewicht af. Eet niet teveel tussendoortjes: vermijd frisdrank, koeken en snoep. Het tekort aan koolhydraten kan je compenseren door de juiste vetten en eiwitten te eten. Zoals omega 3-vetzuren uit vette vissoorten (zalm, haring, makreel, sardines) en in noten en avocado’s.

Voorzichtigheid blijft sowieso geboden bij het aanpassen van je eetgewoontes. Bij het gebruik van insuline of medicatie die de insulineproductie stimuleert bestaat er bij een koolhydraatarm dieet een risico op hypoglycemie, een te lage bloedsuikerspiegel. Laat je – zeker bij het begin van je eventueel dieet – altijd begeleiden door een arts of diëtist.

draag extra zorg voor je voeten

Je voeten lopen extra gevaar. Diabetes tast je zenuwuiteinden aan. Daardoor kan het gevoel in je voeten verminderen of zelfs wegvallen. Je voelt dan geen pijn meer aan je voeten, en merkt niet als je een wondje hebt of als je schoenen knellen.

Je krijgt bovendien sneller wondjes aan je voeten omdat je bloedvaten vernauwen. Daardoor zullen de wondjes aan je voeten ook minder snel genezen.

Zonder de juiste verzorging kan het weefsel in je voeten afsterven. In het slechtste geval leidt dit tot een volledige of gedeeltelijke amputatie van je voet.

Als je diabetes hebt, is het heel belangrijk dat je je voeten goed verzorgt.

tips om voetproblemen zoveel mogelijk te voorkomen

  • Was dagelijks je voeten en droog ze goed af, ook tussen de tenen.
  • Controleer bij elke wasbeurt je voeten op blaren en wondjes.
  • Verzorg regelmatig je teennagels: knip ze recht af en vijl de nagelhoekjes.
  • Draag altijd sokken en vervang ze elke dag. Je kan ook kiezen voor speciale kousen voor gevoelige voeten.
  • Draag comfortabele ruim zittende schoenen. Comfortschoenen houden rekening met de vorm van je voet, zijn antislip en hebben geen vervelende naden binnenin. Ze zullen dus niet knellen of kunnen geen wondjes veroorzaken.
  • Wees extra alert op wondjes bij nieuwe schoenen.
  • Laat eelt en eksterogen verzorgen bij een podoloog.
  • Gebruik eventueel een verzorgende voetcrème.

vragen over diabetes, glucosemeters of comfortschoenen?

Onze Goed-apothekers en de medewerkers in onze Goed thuiszorgwinkels geven je graag professioneel advies.

Bij suikerziekte kunnen er ernstige verwikkelingen ontstaan. Die kunnen ook nog optreden als je al een hele tijd diabetes hebt. Voorbeelden zijn hart- en vaatziekten, nierproblemen, oogaandoeningen, aantasting van de zenuwen en tandvleesontstekingen.

Wie diabetes type 1 heeft, moet een paar keer per dag insuline inspuiten, en dat levenslang blijven doen.  Op die manier blijft je bloedsuikerspiegel in balans. Vroeger kon dit enkel met injecties die je (meestal zelf) toediende, tegenwoordig bestaan er alternatieven zoals een insulinepomp die voortdurend kleine hoeveelheden insuline toedient volgens een op voorhand ingesteld ritme.

Wie diabetes type 2 heeft, hoeft meestal geen insuline in te spuiten. Het lichaam maakt die insuline immers nog steeds zelf aan, maar soms in onvoldoende hoeveelheden. Type 2-patiënten kunnen wel tabletten innemen die de insulineproductie stimuleren of de hoeveelheid glucose in hun bloed helpen verlagen. Het medicijn metformine zorgt ervoor dat de insuline beter zijn werk kan doen. Nog andere geneesmiddelen hebben een effect op je nieren zodat je meer overtollige glucose uitplast. Vraag hier zeker raad over aan je behandelend arts of je Goed-apotheker.

Diabetes type 1 is niet te genezen. Om je bloedsuikerwaarden onder controle te houden, moet je heel je leven insuline krijgen. Lees meer over het meten van je bloedsuikerwaarden met een glucosemeter.

De bedoeling hiervan is om de klachten te beperken die de aandoening met zich meebrengt, en op die manier normaal te kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Daarnaast is behandeling noodzakelijk om verwikkelingen op langere termijn te voorkomen of uit te stellen.

De kans op diabetes type 2 kan je verkleinen door een gezonde levensstijl. Bij een milde vorm van diabetes type 2 kunnen veranderingen in je levensstijl mogelijk ook bijdragen tot de behandeling van je diabetes. Ons advies: rook niet, zorg voor een goede nachtrust, vermijd stress en spanningen, eet gezond, beweeg veel … Deze adviezen gelden natuurlijk ook voor diabetes type 1.

beweeg voldoende

Je hoeft geen intensieve sporter te worden, maar je moet wel elke dag voldoende bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen of rustige activiteiten waardoor je in beweging bent helpen je al een heel eind op weg. Laat eens wat vaker de auto staan voor korte afstanden. Probeer per dag minstens een halfuur actief in beweging te zijn.

Niet alle vormen van fysieke activiteit zorgen meteen voor een bloedsuikerdaling na de inspanning. Inspanningen zoals sprinten, gewichtheffen en krachttraining kunnen zelfs een bloedsuikerverhogend effect hebben omdat je lichaam als het ware ‘in het rood gaat’. Dergelijke inspanningen vereisen een intense spieractiviteit waarbij het lichaam energie produceert zonder de hulp van zuurstof. Meer rustige en continue inspanningen zoals wandelen, joggen en fietsen vereisen een minder intensieve spierwerking en zorgen meestal zowel tijdens als na het sporten voor een bloedsuikerdaling.

eet evenwichtig en hou je gewicht op peil

Koolhydraten en snelle suikers verhogen de aanwezigheid van glucose in je bloed. Door koolhydraten te minderen, neemt de kans op overgewicht af. Eet niet teveel tussendoortjes: vermijd frisdrank, koeken en snoep. Het tekort aan koolhydraten kan je compenseren door de juiste vetten en eiwitten te eten. Zoals omega 3-vetzuren uit vette vissoorten (zalm, haring, makreel, sardines) en in noten en avocado’s.

Voorzichtigheid blijft sowieso geboden bij het aanpassen van je eetgewoontes. Bij het gebruik van insuline of medicatie die de insulineproductie stimuleert bestaat er bij een koolhydraatarm dieet een risico op hypoglycemie, een te lage bloedsuikerspiegel. Laat je – zeker bij het begin van je eventueel dieet – altijd begeleiden door een arts of diëtist.

draag extra zorg voor je voeten

Je voeten lopen extra gevaar. Diabetes tast je zenuwuiteinden aan. Daardoor kan het gevoel in je voeten verminderen of zelfs wegvallen. Je voelt dan geen pijn meer aan je voeten, en merkt niet als je een wondje hebt of als je schoenen knellen.

Je krijgt bovendien sneller wondjes aan je voeten omdat je bloedvaten vernauwen. Daardoor zullen de wondjes aan je voeten ook minder snel genezen.

Zonder de juiste verzorging kan het weefsel in je voeten afsterven. In het slechtste geval leidt dit tot een volledige of gedeeltelijke amputatie van je voet.

Als je diabetes hebt, is het heel belangrijk dat je je voeten goed verzorgt.

  • Was dagelijks je voeten en droog ze goed af, ook tussen de tenen.
  • Controleer bij elke wasbeurt je voeten op blaren en wondjes.
  • Verzorg regelmatig je teennagels: knip ze recht af en vijl de nagelhoekjes.
  • Draag altijd sokken en vervang ze elke dag. Je kan ook kiezen voor speciale kousen voor gevoelige voeten.
  • Draag comfortabele ruim zittende schoenen. Comfortschoenen houden rekening met de vorm van je voet, zijn antislip en hebben geen vervelende naden binnenin. Ze zullen dus niet knellen of kunnen geen wondjes veroorzaken.
  • Wees extra alert op wondjes bij nieuwe schoenen.
  • Laat eelt en eksterogen verzorgen bij een podoloog.
  • Gebruik eventueel een verzorgende voetcrème.

vragen over diabetes, glucosemeters of comfortschoenen?

Onze Goed-apothekers en de medewerkers in onze Goed thuiszorgwinkels geven je graag professioneel advies.

onderwerp:

diabetes

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
over Goed
hulp nodig?

ons team is elke weekdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 en op zaterdag tussen 9:00 – 12:00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius