frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label
artikel 18 januari 2021

10 schadelijke gevolgen van te weinig slaap

Een slaaptekort mag je niet negeren. Zeker niet als het chronisch is. Denk niet dat het wel vanzelf zal overgaan. Of dat je overdag toch normaal kan functioneren, ook al slaap je minder. Stelselmatig te weinig slapen veroorzaakt zichtbare en onzichtbare schade aan je lichaam en geest. Dat is niet alleen nefast voor je algemene gezondheid, het is ook ronduit gevaarlijk. Denk maar aan concentratiestoornissen in het verkeer. Vaak of constant te weinig slapen of niet kunnen slapen … je lichaam is je er niet dankbaar voor. Getuige daarvan deze tien schadelijke gevolgen van te weinig slaap.

10 schadelijke gevolgen van te weinig slaap

meer ernstige gezondheidsklachten

Acute slaapstoornissen verhogen het risico op hartziekten en hartfalen, een hoge bloeddruk, hersenbloedingen en diabetes. Voldoende slaap is dus echt belangrijk om je gezondheid op peil te houden.

grotere kans op ongevallen

Heel wat verkeersongevallen gebeuren onder invloed van slaaptekort. En dat hoeft niet zo extreem te zijn als achter het stuur in slaap te vallen. Zelfs als je maar ‘gewoon moe’ bent gaat je concentratievermogen achteruit. Net zoals alcoholgebruik beïnvloedt slaperigheid je reactietijd. Ook tijdens je dagelijkse beroepsleven ben je maar beter goed uitgerust en geconcentreerd: ook daar is een (ernstig) ongeval zo gebeurd.

te weinig slapen maakt je dommer

Een gebrek aan slaap beschadigt cognitieve processen. Je bent minder opmerkzaam, alert en geconcentreerd. Zelfs je probleemoplossend denken loopt schade op. Door minder te slapen, krijg je ook minder kans om herinneringen en leermomenten op te slaan in je hersenen: iets dat automatisch gebeurt tijdens bepaalde slaapcycli.

lager libido

Als je weinig slaapt, heb je minder energie en ervaar je meer spanningen. En dat is ook nefast voor je libido: de kans dat je minder interesse vertoont in seks is groot. Studies wijzen ook uit dat mannen die last hebben van slaapapneu minder testosteron aanmaken.

depressief door de dag

Een algemeen gevoel van slapeloosheid of insomnia verhoogt de kans op depressieve gedachten. Insomnia wordt ook gezien als een van de eerste symptomen van een depressie. Bovendien voedt slapeloosheid een depressie en omgekeerd. Weinig slaap wakkert de symptomen van depressie aan en omdat je je depressief voelt kan je moeilijk in slaap vallen.

je huid veroudert

Een vale huid, dunne lijntjes in het gezicht en donkere cirkels rond je ogen … misschien zag je het al in de spiegel na een nacht met te weinig slaap. Hoe minder je slaapt, hoe meer cortisol jouw lichaam aanmaakt. Dit stresshormoon kan bij grote hoeveelheden het eiwit afbreken dat je huid zacht en elastisch houdt. Daarnaast maakt het lichaam ook te weinig groeihormonen. Dat groeihormoon is ook nog belangrijk als je ouder bent, daar het je botten versterkt, huid verdikt en spiermassa vergroot.

je vergeet meer dingen

Tijdens de diepste fase van de slaap vinden in je hersenen scherpe golfbewegingen plaats. Die golven brengen onder meer nieuwe informatie naar je neocortex, dat is het deel van je hersenen waar langetermijnherinneringen worden opgeslagen. Als je die diepe slaapfase niet haalt, worden die herinneringen minder goed bewaard.

je gewicht neemt toe

Hoe minder je slaapt, hoe meer je lichaam het eetlustopwekkende hormoon ghreline aanmaakt. Daardoor neemt je eetlust toe, en verlang je meer naar vetten en koolhydraatrijke voeding. Als je minder dan zes uur per nacht slaapt, heb je dertig procent meer kans op overgewicht dan als je gemiddeld tussen zeven tot negen uur slaapt.

slaapgebrek beperkt je beoordelingsvermogen

Veel mensen die het met minder slaap doen, zien dit als een prestatie om trots op te zijn. Met weinig slaap veel doen … ze zien het soms als een ereteken. Al is het eerder een vals gevoel van veiligheid: hoe minder je slaapt, hoe groter de kans dat je verkeerde conclusies trekt of verkeerde beslissingen neemt. Ook ben je geneigd om meer beslissingen te nemen waarbij je geen rekening houdt met je emotionele beoordelingsvermogen.

je loopt risico dat je (te) vroeg sterft

Voeg alles samen en de conclusie dat je meer kans loopt om (te) vroeg te sterven is duidelijk. Hartziektes, overgewicht, het minder inschatten van gevaren door concentratieverlies … een gezonde geest in een gezond lichaam start in de eerste plaats met een gezonde slaap!

 

een deugddoende slaap met Goed

Heb je het soms moeilijk om in slaap te geraken? Praat erover met je arts en je apotheker. En maak ook een afspraak in je Goed thuiszorgwinkel: we hebben heel wat hulpmiddelen die je helpen om je slaapkamer zo slaapvriendelijk mogelijk in te richten.

slapeloosheid bij volwassenen
7 december 2020
slapeloosheid bij volwassenen
7 december 2020
wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.