Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

incontinentie

incontinentie behandelen

Heb je last van ongewenst urineverlies? Dan heb je te maken met incontinentie. Er bestaan ontzettend veel verschillende soorten incontinentie die allen een andere oorzaak hebben. Daardoor moet je ook elke vorm van incontinentie anders behandelen. Voor een deskundig onderzoek plan je best een bezoek in bij je huisarts. Deze is vertrouwd met alle soorten incontinentie en hun behandeling en kan je indien nodig doorverwijzen naar een specialist. Daarnaast zijn er een aantal zaken die je zelf kan aanpakken en proberen, die we hier toelichten.

ik heb last van incontinentie. wat nu?

We overlopen alle verschillende soorten incontinentie hier: soorten incontinentie. Wellicht zal je jezelf of je problematiek herkennen in één of meerdere van deze vormen. Je kan ook last hebben van een combinatie van meerdere soorten incontinentie. In dat geval spreken we van gemengde incontinentie.

Sommige vormen van urineverlies treden slechts tijdelijk op, anderen zijn van blijvende aard. Om je een hart onder de riem te steken:

  • Je bent absoluut niet de enige met dit vervelende verschijnsel. Studies tonen aan dat ongeveer een kwart van alle vrouwen boven de 35 ermee te maken krijgen. Bij mannen is dat een kwart boven de 50.
  • In veel gevallen kan je je urineverlies sterk verminderen en soms zelfs helemaal verhelpen. Er bestaan tal van behandelingen voor incontinentie.

hoe kan ik mijn incontinentie behandelen?

Train je onderwereld 

je blaas

Is je blaas veranderd in een overactief, prikkelbaar ding? Dan heb je wellicht heel erg vaak een sterke aandrang om te plassen. Probeer ze eens te trainen: wacht eventjes met te plassen en train je sluitspier. Probeer jezelf te oefenen in het steeds iets langer uitstellen van het plassen. Wanneer je dan uiteindelijk op het toilet zit, laat je urine dan rustig lopen zonder druk bij te zetten.

je bekkenbodem

Het zijn misschien onze meest onderschatte spieren: onze bekkenbodemspieren. Door deze te trainen versterk je de spiergroepen die je onderbuik verstevigen, wat tal van voordelen biedt. Wist je dat je er ook je seksleven aanzienlijk mee kan verbeteren? We geven onze gratis tips weg op bekkenbodemspieroefeningen voor beginners. Ook kegeloefeningen zijn uiterst doeltreffend om je bekkenbodem een flinke boost te geven. Hoe sterker je bekkenbodemspieren, hoe meer controle je hebt over je plas. 

weet wat je eet - en drinkt 

drank

  • Drink je minder omdat je zo vaak moet plassen of bang bent voor gênante ongelukjes? Niet doen! Je moet net meer drinken om je blaasflora gezond te houden.
  • Te weinig drinken kan voor irritatie van je blaas zorgen en werkt blaasontstekingen in de hand. Dat wil je absoluut vermijden.
  • Hoe meer je drinkt, hoe groter je blaascapaciteit. Dat resulteert dan weer in minder aandrang. Dagelijks 1,5 tot 2 liter water drinken is de norm.
  • Teveel drinken is ook niet goed:  wanneer je tegen de 3 liter water per dag drinkt loop je de hele dag richting toilet. Als je dan een verminderde functie van je sluitspier of bekkenbodem hebt, loert een ongelukje al snel om de hoek.
  • Drink vooral overdag en minder je vochtinname tegen de avond. Zo word je ‘s nachts niet gestoord door aandrang om te plassen.
  • Koffie, alcohol en frisdranken kunnen je blaas behoorlijk irriteren. Overdrijf er niet mee en matig zeker het gebruik ervan tegen de avond. 

voeding

  • Dat een gezond voedingspatroon essentieel is voor je algehele welzijn, is wellicht niets nieuws. Ook voor een gezond uitscheidingsstelsel, waaronder je urinewegen, is gebalanceerd en voedzaam eten van groot belang.
  • Wist je dat citrusvruchten en sterke kruiden je blaas kunnen irriteren?
  • De meeste groenten en vezelrijke producten (noten, volkoren granen, fruit, …) helpen aanzienlijk bij een regelmatig plaspatroon.
  • Ajuin, prei en asperges hebben een vochtafdrijvende werking. Je hoort het al: deze kunnen je klachten verergeren. Wees er dus matig mee. 

win medisch advies in 

Maak een afspraak met je huisarts en leg hem/haar je problemen voor. Het is een heel goed idee om vooraf een soort logboek bij te houden van je urineverlies. Zo kan je arts zich een duidelijk beeld vormen van jouw type incontinentie en de best passende remedie. Download hier een bruikbaar plasdagboek dat je kan meenemen naar je arts.

In sommige gevallen is een doorverwijzing naar een uroloog, gynaecoloog of fysiotherapeut noodzakelijk. Ook medicatie of zelfs een operatie kunnen de sleutel naar een doeltreffende oplossing zijn. 
Schaamte is absoluut niet nodig bij het bespreken van je incontinentie. Je arts hoort deze klachten immers dagelijks. Bovendien is het zo dat hoe sneller je deze problemen aanpakt, hoe beter je incontinentie te behandelen is. 

absorberende hulpmiddelen

Hoe goed je bovenstaande ook toepast: lekkages willen we niet. Om dit te vermijden, kan je beroep doen op een incontinentieverband. 

Maandverband of inlegkruisjes hebben uiteraard ook een absorberende functie, maar zijn af te raden bij incontinentie. Incontinentieverbanden geven je de hele dag door een droog gevoel en zijn ontwikkeld met zijdezachte materialen en super- absorberende korrels die zorgen voor een snelle vochtopname.. Deze korrels zijn voorzien van een anti-geursysteem die alle vervelende geurtjes vasthouden.

Ben je niet vertrouwd met incontinentiemateriaal? Kom dan eens langs in een Goed thuiszorgwinkel of Goed apotheek. Onze specialisten in incontinentiezorg helpen je met plezier het juiste type verband uit te kiezen. Net zoals er veel verschillende soorten incontinentie bestaan, zijn er tal van verschillende modellen absorberend materiaal. Afhankelijk van de aard en de frequentie van jouw incontinentie helpen onze medewerkers je de juiste keuze maken.  

discreet advies op maat

Kom langs in een Goed thuiszorgwinkel voor aangepast advies.

We overlopen alle verschillende soorten incontinentie hier: soorten incontinentie. Wellicht zal je jezelf of je problematiek herkennen in één of meerdere van deze vormen. Je kan ook last hebben van een combinatie van meerdere soorten incontinentie. In dat geval spreken we van gemengde incontinentie.

Sommige vormen van urineverlies treden slechts tijdelijk op, anderen zijn van blijvende aard. Om je een hart onder de riem te steken:

  • Je bent absoluut niet de enige met dit vervelende verschijnsel. Studies tonen aan dat ongeveer een kwart van alle vrouwen boven de 35 ermee te maken krijgen. Bij mannen is dat een kwart boven de 50.
  • In veel gevallen kan je je urineverlies sterk verminderen en soms zelfs helemaal verhelpen. Er bestaan tal van behandelingen voor incontinentie.

Train je onderwereld 

je blaas

Is je blaas veranderd in een overactief, prikkelbaar ding? Dan heb je wellicht heel erg vaak een sterke aandrang om te plassen. Probeer ze eens te trainen: wacht eventjes met te plassen en train je sluitspier. Probeer jezelf te oefenen in het steeds iets langer uitstellen van het plassen. Wanneer je dan uiteindelijk op het toilet zit, laat je urine dan rustig lopen zonder druk bij te zetten.

je bekkenbodem

Het zijn misschien onze meest onderschatte spieren: onze bekkenbodemspieren. Door deze te trainen versterk je de spiergroepen die je onderbuik verstevigen, wat tal van voordelen biedt. Wist je dat je er ook je seksleven aanzienlijk mee kan verbeteren? We geven onze gratis tips weg op bekkenbodemspieroefeningen voor beginners. Ook kegeloefeningen zijn uiterst doeltreffend om je bekkenbodem een flinke boost te geven. Hoe sterker je bekkenbodemspieren, hoe meer controle je hebt over je plas. 

weet wat je eet - en drinkt 

drank

  • Drink je minder omdat je zo vaak moet plassen of bang bent voor gênante ongelukjes? Niet doen! Je moet net meer drinken om je blaasflora gezond te houden.
  • Te weinig drinken kan voor irritatie van je blaas zorgen en werkt blaasontstekingen in de hand. Dat wil je absoluut vermijden.
  • Hoe meer je drinkt, hoe groter je blaascapaciteit. Dat resulteert dan weer in minder aandrang. Dagelijks 1,5 tot 2 liter water drinken is de norm.
  • Teveel drinken is ook niet goed:  wanneer je tegen de 3 liter water per dag drinkt loop je de hele dag richting toilet. Als je dan een verminderde functie van je sluitspier of bekkenbodem hebt, loert een ongelukje al snel om de hoek.
  • Drink vooral overdag en minder je vochtinname tegen de avond. Zo word je ‘s nachts niet gestoord door aandrang om te plassen.
  • Koffie, alcohol en frisdranken kunnen je blaas behoorlijk irriteren. Overdrijf er niet mee en matig zeker het gebruik ervan tegen de avond. 

voeding

  • Dat een gezond voedingspatroon essentieel is voor je algehele welzijn, is wellicht niets nieuws. Ook voor een gezond uitscheidingsstelsel, waaronder je urinewegen, is gebalanceerd en voedzaam eten van groot belang.
  • Wist je dat citrusvruchten en sterke kruiden je blaas kunnen irriteren?
  • De meeste groenten en vezelrijke producten (noten, volkoren granen, fruit, …) helpen aanzienlijk bij een regelmatig plaspatroon.
  • Ajuin, prei en asperges hebben een vochtafdrijvende werking. Je hoort het al: deze kunnen je klachten verergeren. Wees er dus matig mee. 

win medisch advies in 

Maak een afspraak met je huisarts en leg hem/haar je problemen voor. Het is een heel goed idee om vooraf een soort logboek bij te houden van je urineverlies. Zo kan je arts zich een duidelijk beeld vormen van jouw type incontinentie en de best passende remedie. Download hier een bruikbaar plasdagboek dat je kan meenemen naar je arts.

In sommige gevallen is een doorverwijzing naar een uroloog, gynaecoloog of fysiotherapeut noodzakelijk. Ook medicatie of zelfs een operatie kunnen de sleutel naar een doeltreffende oplossing zijn. 
Schaamte is absoluut niet nodig bij het bespreken van je incontinentie. Je arts hoort deze klachten immers dagelijks. Bovendien is het zo dat hoe sneller je deze problemen aanpakt, hoe beter je incontinentie te behandelen is. 

Hoe goed je bovenstaande ook toepast: lekkages willen we niet. Om dit te vermijden, kan je beroep doen op een incontinentieverband. 

Maandverband of inlegkruisjes hebben uiteraard ook een absorberende functie, maar zijn af te raden bij incontinentie. Incontinentieverbanden geven je de hele dag door een droog gevoel en zijn ontwikkeld met zijdezachte materialen en super- absorberende korrels die zorgen voor een snelle vochtopname.. Deze korrels zijn voorzien van een anti-geursysteem die alle vervelende geurtjes vasthouden.

Ben je niet vertrouwd met incontinentiemateriaal? Kom dan eens langs in een Goed thuiszorgwinkel of Goed apotheek. Onze specialisten in incontinentiezorg helpen je met plezier het juiste type verband uit te kiezen. Net zoals er veel verschillende soorten incontinentie bestaan, zijn er tal van verschillende modellen absorberend materiaal. Afhankelijk van de aard en de frequentie van jouw incontinentie helpen onze medewerkers je de juiste keuze maken.  

discreet advies op maat

Kom langs in een Goed thuiszorgwinkel voor aangepast advies.

onderwerp:

incontinentie

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
over Goed
hulp nodig?

ons team is elke weekdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 en op zaterdag tussen 9:00 – 12:00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius