frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label

stressincontinentie

Stressincontinentie of inspanningsincontinentie is het ongewild verliezen van urine bij een plotselinge drukverhoging in de buik.

wat is stressincontinentie?

Bij een inspanning die heel normaal is, overkomt het je: je verliest enkele druppels of zelfs een hele scheut. Lachen, hoesten, niezen, bukken, iets optillen, de trap op lopen, rennen, springen, … kan al voldoende zijn. Het zijn stuk voor stuk dagelijkse activiteiten die een zekere kracht op je onderbuik zetten en daardoor voor stressincontinentie kunnen zorgen.

Het gedeelte ‘stress’ in de naam verwijst dan ook niet naar een gestresseerd gevoel (hoewel het niet ondenkbaar is dat je hier psychische stress bij voelt!), maar een ander soort druk: een verhoogde druk op je buik en bijgevolg dus ook op je blaas en je bekkenbodemspieren. 

wat gebeurt er bij stressincontinentie?

Stel je voor dat je een waterballon vasthoudt. Met je vingers knijp je het smalle gedeelte dicht zodat het water er niet uitloopt. Van zodra je vingers minder hard knijpen en je met een zekere kracht op de ballon drukt, zal het water eruit lekken. 

De ballon is hier uiteraard je blaas, je vingers zijn je bekkenbodemspieren en de druk op de ballon is de fysieke kracht die we hierboven opsommen: sporten, lachen, hoesten, tillen. 

Hoe voller de ballon is, hoe makkelijker het water eruit loopt van zodra er zelfs maar lichte druk wordt uitgeoefend. Ook verslapte vingers maken dat er sneller water lekt. Met je blaas werkt het precies hetzelfde. 

Moet je dan minder beginnen drinken? Helemaal niet. Als je te weinig vocht binnenkrijgt, kan je blaas juist sneller geïrriteerd raken, wat zelfs tot méér urineverlies kan leiden. Het betekent wél dat je je blaas op tijd even moet leegmaken. 

oorzaken van stressincontinentie

Je vraagt je nu wellicht af: waarom behoor ik tot die 1 op 4? 

De oorzaken voor stressincontinentie kunnen heel divers zijn. Een zekere levensstijl, medische aandoeningen of stoornissen, zwangerschap en overgewicht, of combinaties daarvan. 

Bij vrouwen is de vaakst voorkomende reden de schade die je opliep bij een bevalling: door het persen hebben je bekkenbodemspieren en sluitspier aan kracht verloren. Het weefsel en de zenuwen aan je bekkenbodem hebben daarmee immers flink wat te verduren gehad. Stressincontinentie kan zich daardoor meteen of kort na de bevalling voordoen, maar er zijn vele gevallen waarin het pas jaren later opeens opduikt. 

Bij mannen doet stressincontinentie zich het vaakst voor na een prostatectomie: het gedeeltelijk verwijderen van de prostaatklier ter behandeling of voorkoming van prostaatkanker. Door deze operatie zijn de zenuwen naar de sluitspier beschadigd, waardoor deze niet voldoende kan aanspannen en er urine kan lekken.

Bij iedereen die last heeft van stressincontinentie toonde onderzoek aan dat de volgende elementen het gegeven nog verergert:

  • een ziekte waarbij je chronisch hoest of niest
  • zwaarlijvigheid  
  • roken (vaker hoesten!)
  • het tillen van zware objecten
  • zwangerschap
  • menopauze
  • blaasverzakking
  • verstopping in de darmen (en te veel druk zetten bij het ontlasten)

Inspannings- of stressincontinentie ontstaat wanneer de afsluiting van je blaas niet goed werkt, doordat de bekkenbodemspieren uitgerokken en verzwakt zijn. Dit kan het geval zijn bij een zwangerschap of bevalling, door afname van de vrouwelijke hormonen na de overgang, of gewoon door het ouder worden. Maar ook veelvuldig hoesten kan de bekkenbodemspieren uitrekken. Met een verslapte bekkenbodem en een volle blaas is je sluitspier soms niet sterk genoeg om de urine tegen te houden. Wanneer er in dat geval extra druk op je onderbuik wordt gezet, verlies je logischerwijs wat urine.

stressincontinentie: wat doe je eraan?

We raden je in ieder geval aan dit probleem te bespreken met je huisarts. Ook in een Goed thuiszorgwinkel in je buurt ben je van harte welkom voor tips, advies en hulpmiddelen. Kom gerust eens praten met onze ervaren specialist incontinentiezorg. Wij helpen je graag verder.

incontinentieverbanden

Er bestaat een heel assortiment aan kleine discrete verbanden die vocht en geur bijzonder goed absorberen. 

algemene maatregelen

  • Drink genoeg voldoende water - blaasinfecties wil je absoluut voorkomen!
  • Ga regelmatig naar het toilet, plaats beide voeten op de grond en neem je tijd om je blaas volledig te ledigen.
  • Onderbreek het plassen niet, maar geef ook geen extra druk door te persen met je buikspieren.
  • Koffie, thee en alcohol kunnen je blaas extra prikkelen. Wees er dus matig mee.

medicatie

Naast enkele algemene maatregelen die voor iedereen goed zijn, kan je beroep doen op geneesmiddelen of oefeningen van de bekkenbodemspieren. Vaak levert een combinatie van verschillende behandelingen het meeste succes op. Daarover vertelt je arts je graag meer.

spieroefeningen

Is een verzwakte bekkenbodem bij jou de boosdoener? Dan bestaat er voor jou een hele reeks bekkenbodemspieroefeningen die je ongewenst urineverlies zo goed als kunnen verhelpen. Deze oefeningen kan je altijd en overal discreet uitvoeren en hebben hun doeltreffendheid al ruim bewezen. Bij Goed hebben we hulpmiddelen om die bekkenbodemspieren te trainen.

medische ingreep

In bepaalde gevallen is een operatie de enige oplossing. Het consult bij je arts zal hierover meer duidelijkheid bieden. 

Stressincontinentie kan een serieuze belasting op je dagelijks leven zijn. Het is niet iets dat je zomaar moet accepteren als een deel van het ouder worden of je lot als moeder. Er bestaan tal van oplossingen en behandelingen die je helpen de impact op je dagelijks leven zo sterk mogelijk te verminderen of zelfs helemaal verhelpen. 

discreet advies op maat

Durf erover praten met een zorgverlener of maak een afspraak in een Goed thuiszorgwinkel. Er is altijd een contactpunt in je buurt en onze adviseurs garanderen je een professioneel, discreet gesprek.

Bij een inspanning die heel normaal is, overkomt het je: je verliest enkele druppels of zelfs een hele scheut. Lachen, hoesten, niezen, bukken, iets optillen, de trap op lopen, rennen, springen, … kan al voldoende zijn. Het zijn stuk voor stuk dagelijkse activiteiten die een zekere kracht op je onderbuik zetten en daardoor voor stressincontinentie kunnen zorgen.

Het gedeelte ‘stress’ in de naam verwijst dan ook niet naar een gestresseerd gevoel (hoewel het niet ondenkbaar is dat je hier psychische stress bij voelt!), maar een ander soort druk: een verhoogde druk op je buik en bijgevolg dus ook op je blaas en je bekkenbodemspieren. 

Stel je voor dat je een waterballon vasthoudt. Met je vingers knijp je het smalle gedeelte dicht zodat het water er niet uitloopt. Van zodra je vingers minder hard knijpen en je met een zekere kracht op de ballon drukt, zal het water eruit lekken. 

De ballon is hier uiteraard je blaas, je vingers zijn je bekkenbodemspieren en de druk op de ballon is de fysieke kracht die we hierboven opsommen: sporten, lachen, hoesten, tillen. 

Hoe voller de ballon is, hoe makkelijker het water eruit loopt van zodra er zelfs maar lichte druk wordt uitgeoefend. Ook verslapte vingers maken dat er sneller water lekt. Met je blaas werkt het precies hetzelfde. 

Moet je dan minder beginnen drinken? Helemaal niet. Als je te weinig vocht binnenkrijgt, kan je blaas juist sneller geïrriteerd raken, wat zelfs tot méér urineverlies kan leiden. Het betekent wél dat je je blaas op tijd even moet leegmaken. 

Je vraagt je nu wellicht af: waarom behoor ik tot die 1 op 4? 

De oorzaken voor stressincontinentie kunnen heel divers zijn. Een zekere levensstijl, medische aandoeningen of stoornissen, zwangerschap en overgewicht, of combinaties daarvan. 

Bij vrouwen is de vaakst voorkomende reden de schade die je opliep bij een bevalling: door het persen hebben je bekkenbodemspieren en sluitspier aan kracht verloren. Het weefsel en de zenuwen aan je bekkenbodem hebben daarmee immers flink wat te verduren gehad. Stressincontinentie kan zich daardoor meteen of kort na de bevalling voordoen, maar er zijn vele gevallen waarin het pas jaren later opeens opduikt. 

Bij mannen doet stressincontinentie zich het vaakst voor na een prostatectomie: het gedeeltelijk verwijderen van de prostaatklier ter behandeling of voorkoming van prostaatkanker. Door deze operatie zijn de zenuwen naar de sluitspier beschadigd, waardoor deze niet voldoende kan aanspannen en er urine kan lekken.

Bij iedereen die last heeft van stressincontinentie toonde onderzoek aan dat de volgende elementen het gegeven nog verergert:

  • een ziekte waarbij je chronisch hoest of niest
  • zwaarlijvigheid  
  • roken (vaker hoesten!)
  • het tillen van zware objecten
  • zwangerschap
  • menopauze
  • blaasverzakking
  • verstopping in de darmen (en te veel druk zetten bij het ontlasten)

Inspannings- of stressincontinentie ontstaat wanneer de afsluiting van je blaas niet goed werkt, doordat de bekkenbodemspieren uitgerokken en verzwakt zijn. Dit kan het geval zijn bij een zwangerschap of bevalling, door afname van de vrouwelijke hormonen na de overgang, of gewoon door het ouder worden. Maar ook veelvuldig hoesten kan de bekkenbodemspieren uitrekken. Met een verslapte bekkenbodem en een volle blaas is je sluitspier soms niet sterk genoeg om de urine tegen te houden. Wanneer er in dat geval extra druk op je onderbuik wordt gezet, verlies je logischerwijs wat urine.

We raden je in ieder geval aan dit probleem te bespreken met je huisarts. Ook in een Goed thuiszorgwinkel in je buurt ben je van harte welkom voor tips, advies en hulpmiddelen. Kom gerust eens praten met onze ervaren specialist incontinentiezorg. Wij helpen je graag verder.

incontinentieverbanden

Er bestaat een heel assortiment aan kleine discrete verbanden die vocht en geur bijzonder goed absorberen. 

algemene maatregelen

  • Drink genoeg voldoende water - blaasinfecties wil je absoluut voorkomen!
  • Ga regelmatig naar het toilet, plaats beide voeten op de grond en neem je tijd om je blaas volledig te ledigen.
  • Onderbreek het plassen niet, maar geef ook geen extra druk door te persen met je buikspieren.
  • Koffie, thee en alcohol kunnen je blaas extra prikkelen. Wees er dus matig mee.

medicatie

Naast enkele algemene maatregelen die voor iedereen goed zijn, kan je beroep doen op geneesmiddelen of oefeningen van de bekkenbodemspieren. Vaak levert een combinatie van verschillende behandelingen het meeste succes op. Daarover vertelt je arts je graag meer.

spieroefeningen

Is een verzwakte bekkenbodem bij jou de boosdoener? Dan bestaat er voor jou een hele reeks bekkenbodemspieroefeningen die je ongewenst urineverlies zo goed als kunnen verhelpen. Deze oefeningen kan je altijd en overal discreet uitvoeren en hebben hun doeltreffendheid al ruim bewezen. Bij Goed hebben we hulpmiddelen om die bekkenbodemspieren te trainen.

medische ingreep

In bepaalde gevallen is een operatie de enige oplossing. Het consult bij je arts zal hierover meer duidelijkheid bieden. 

Stressincontinentie kan een serieuze belasting op je dagelijks leven zijn. Het is niet iets dat je zomaar moet accepteren als een deel van het ouder worden of je lot als moeder. Er bestaan tal van oplossingen en behandelingen die je helpen de impact op je dagelijks leven zo sterk mogelijk te verminderen of zelfs helemaal verhelpen. 

discreet advies op maat

Durf erover praten met een zorgverlener of maak een afspraak in een Goed thuiszorgwinkel. Er is altijd een contactpunt in je buurt en onze adviseurs garanderen je een professioneel, discreet gesprek.

onderwerp:

incontinentie

wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.