Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

rolstoelen

krijg advies van onze mobiliteitsverstrekker

maak een afspraak

met je rolstoel op het openbaar vervoer of in het vliegtuig

Het is niet altijd gemakkelijk om met je rolstoel (of scooter) het openbaar vervoer of vliegtuig te nemen. Welke regels er gelden en welke zaken je best vooraf regelt leggen we je hieronder uit.

met het openbaar vervoer

met de trein (NMBS)

  • De NMBS probeert om de faciliteiten in alle stations aan te passen aan personen met een beperking. Daar horen ook assistentiediensten bij die jou helpen om op en af de trein te geraken.
  • Wil je een reis reserveren of wil je inlichtingen over de mogelijkheden om met de trein te reizen? Reserveren is verplicht en kan tot 24 uur voor je vertrek.
  • Leg altijd duidelijk uit wat je beperking is, met welk voertuig je op de trein wil, wat je traject is en wanneer en uit welk station je wil vertrekken.
  • Meer informatie vind je ook op de website van NMBS.

met de bus of tram (De Lijn)

  • Bij De Lijn is het niet verplicht om vooraf te reserveren als je met een rolstoel op de bus of tram wil. Let wel, je kan enkel maar met de rolstoel op de bus of tram als de halte toegankelijk is voor jouw rolstoel.
  • Op de site van De Lijn en in de app kan je nu ook zien welke halte toegankelijk is voor welke beperking aan de hand van symbolen; mobiele beperking, mobiele beperking mits hulp van een begeleider of een visuele beperking.
  • Ben je vergezeld door een begeleider? Die kan gratis meereizen als jij een kaart ‘kosteloze begeleider’.
  • Neem vooraf contact op met De Lijn voor een antwoord op al je vragen over reismogelijkheden, tarieven en aanverwante informatie.
  • Meer info vind je ook op de website van De Lijn.

met de bus of tram in Brussel (MIVB)

met je rolstoel in het vliegtuig

Ga je op reis met vliegtuig? In sommige gevallen kunnen je elektrische rolstoel (of scooter) mee. Ook hier geldt: informeer je vooraf altijd bij de reisorganisator of vliegtuigmaatschappij zodat je zeker op de hoogte bent van wat kan en wat niet kan. Passeer je tijdens je reis ook luchthavens buiten de EU? Laat je dan extra informeren, want vaak gelden buiten Europa nog andere regels.

  • Bij vertrek van een Europese luchthaven of wanneer je met een Europese luchtvaart-maatschappij reist mag je in principe twee mobiliteitshulpmiddelen meenemen zonder dat je een bagagesupplement moet betalen.
  • Breng de luchtvaartmaatschappij op de hoogte indien je een rolstoel wil meenemen. Er zijn immers beperkingen mogelijk op grootte, type batterijen enzovoorts. Doe dit best al bij de eigenlijke boeking zodat de luchtvaartmaatschappij je hierover voldoende kan informeren. Je kan het eventueel ook vermelden bij je verzoek om bijstand dat je ten laatste 48 uur voor het vertrek van je vlucht moet indienen.

dit doe je best voor je vertrek

  • Raadpleeg vooraf de website en de transportvoorwaarden van de luchtvaart-maatschappij. Daar lees je vaak al of het vliegtuig rolstoeltoegankelijk is, of er begeleiding vereist is, of je eventueel een hulpdier mag meenemen.
  • Neem daarnaast steeds contact op met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie zodat je zeker bent dat je op al je vragen een duidelijkantwoord krijgt.
  • Boek pas je ticket nadat je zeker bent dat alle voorwaarden bij je zorgsituatie passen.
  • Plan je transport naar de luchthaven zodat je er zeker op tijd bent.
  • Heb je bijstand nodig? Vraag die ten laatste 48 uur voor vertrek aan. Wacht hier niet mee tot het allerlaatste moment en vraag ook steeds een schriftelijk bewijs.
  • Controleer of je in het bezit bent van alle noodzakelijke documenten: je identiteitskaart, internationaal paspoort, eventuele medische attesten, bewijzen van inenting ...

Een vliegtuigmaatschappij kan je reservering of reisaanvraag niet weigeren omdat je een beperking hebt. Toch kan jouw reservering om twee redenen wel rechtmatig worden geweigerd. Omdat het vliegtuig niet groot genoeg is om jou te laten instappen, en omdat je niet voor jezelf kan zorgen in geval van evacuatie of een noodgeval. In dat geval kan de luchtvaartmaatschappij je verplichten om je te laten begeleiden door een medereiziger.

aanvragen van reisbijstand

Als je je moeilijk kan verplaatsen, kan je tot 48 uur voor je vertrek reisbijstand aanvragen.Deze bijstand is gratis. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je de bijstand telefonisch of via de website aanvragen. Ook je reisorganisatie kan dit voor je doen.

Tip: Wil je meer weten over de algemene regels in het verkeer met je rolstoel? Lees dan zeker ook dit artikel.

krijg advies van onze mobiliteitsverstrekker

Op zoek naar een mobiliteitshulpmiddel? Onze mobiliteitsverstrekkers kijken samen met jou welke rollator, scooter, rolstoel of fiets het best bij je past.

maak een afspraak

Hoe helpt een mobiliteitsverstrekker jou?

met de trein (NMBS)

  • De NMBS probeert om de faciliteiten in alle stations aan te passen aan personen met een beperking. Daar horen ook assistentiediensten bij die jou helpen om op en af de trein te geraken.
  • Wil je een reis reserveren of wil je inlichtingen over de mogelijkheden om met de trein te reizen? Reserveren is verplicht en kan tot 24 uur voor je vertrek.
  • Leg altijd duidelijk uit wat je beperking is, met welk voertuig je op de trein wil, wat je traject is en wanneer en uit welk station je wil vertrekken.
  • Meer informatie vind je ook op de website van NMBS.

met de bus of tram (De Lijn)

  • Bij De Lijn is het niet verplicht om vooraf te reserveren als je met een rolstoel op de bus of tram wil. Let wel, je kan enkel maar met de rolstoel op de bus of tram als de halte toegankelijk is voor jouw rolstoel.
  • Op de site van De Lijn en in de app kan je nu ook zien welke halte toegankelijk is voor welke beperking aan de hand van symbolen; mobiele beperking, mobiele beperking mits hulp van een begeleider of een visuele beperking.
  • Ben je vergezeld door een begeleider? Die kan gratis meereizen als jij een kaart ‘kosteloze begeleider’.
  • Neem vooraf contact op met De Lijn voor een antwoord op al je vragen over reismogelijkheden, tarieven en aanverwante informatie.
  • Meer info vind je ook op de website van De Lijn.

met de bus of tram in Brussel (MIVB)

Ga je op reis met vliegtuig? In sommige gevallen kunnen je elektrische rolstoel (of scooter) mee. Ook hier geldt: informeer je vooraf altijd bij de reisorganisator of vliegtuigmaatschappij zodat je zeker op de hoogte bent van wat kan en wat niet kan. Passeer je tijdens je reis ook luchthavens buiten de EU? Laat je dan extra informeren, want vaak gelden buiten Europa nog andere regels.

  • Bij vertrek van een Europese luchthaven of wanneer je met een Europese luchtvaart-maatschappij reist mag je in principe twee mobiliteitshulpmiddelen meenemen zonder dat je een bagagesupplement moet betalen.
  • Breng de luchtvaartmaatschappij op de hoogte indien je een rolstoel wil meenemen. Er zijn immers beperkingen mogelijk op grootte, type batterijen enzovoorts. Doe dit best al bij de eigenlijke boeking zodat de luchtvaartmaatschappij je hierover voldoende kan informeren. Je kan het eventueel ook vermelden bij je verzoek om bijstand dat je ten laatste 48 uur voor het vertrek van je vlucht moet indienen.

dit doe je best voor je vertrek

  • Raadpleeg vooraf de website en de transportvoorwaarden van de luchtvaart-maatschappij. Daar lees je vaak al of het vliegtuig rolstoeltoegankelijk is, of er begeleiding vereist is, of je eventueel een hulpdier mag meenemen.
  • Neem daarnaast steeds contact op met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie zodat je zeker bent dat je op al je vragen een duidelijkantwoord krijgt.
  • Boek pas je ticket nadat je zeker bent dat alle voorwaarden bij je zorgsituatie passen.
  • Plan je transport naar de luchthaven zodat je er zeker op tijd bent.
  • Heb je bijstand nodig? Vraag die ten laatste 48 uur voor vertrek aan. Wacht hier niet mee tot het allerlaatste moment en vraag ook steeds een schriftelijk bewijs.
  • Controleer of je in het bezit bent van alle noodzakelijke documenten: je identiteitskaart, internationaal paspoort, eventuele medische attesten, bewijzen van inenting ...

Een vliegtuigmaatschappij kan je reservering of reisaanvraag niet weigeren omdat je een beperking hebt. Toch kan jouw reservering om twee redenen wel rechtmatig worden geweigerd. Omdat het vliegtuig niet groot genoeg is om jou te laten instappen, en omdat je niet voor jezelf kan zorgen in geval van evacuatie of een noodgeval. In dat geval kan de luchtvaartmaatschappij je verplichten om je te laten begeleiden door een medereiziger.

Als je je moeilijk kan verplaatsen, kan je tot 48 uur voor je vertrek reisbijstand aanvragen.Deze bijstand is gratis. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je de bijstand telefonisch of via de website aanvragen. Ook je reisorganisatie kan dit voor je doen.

Tip: Wil je meer weten over de algemene regels in het verkeer met je rolstoel? Lees dan zeker ook dit artikel.

krijg advies van onze mobiliteitsverstrekker

Op zoek naar een mobiliteitshulpmiddel? Onze mobiliteitsverstrekkers kijken samen met jou welke rollator, scooter, rolstoel of fiets het best bij je past.

maak een afspraak

Hoe helpt een mobiliteitsverstrekker jou?

onderwerp:

rolstoelen

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius