Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

spataderen

artikel 23 maart 2021

genoeg bewegen en gezond eten helpt ook spataderen te voorkomen

Genoeg bewegen en gezond eten, het is enorm belangrijk. Ook al weten we dat ondertussen allemaal al wel, van kleuter tot overgrootouder, toch blijven we er op hameren. Overgewicht is een risicofactor voor heel wat aandoeningen en kan ook het ontstaan van spataderen in de hand werken. Daarom geven we je graag nog wat tips voor een goed eet- en beweegpatroon.

genoeg bewegen en gezond eten helpt ook spataderen te voorkomen

eet gezond, altijd

Als je overtollige kilo’s met je meedraagt, worden de bloedvaten in je benen zwaarder belast. Bovendien werkt de spierpompfunctie dan minder goed. Een gezond en gevarieerd dieet houdt de bloedvaten ook elastisch. 
Hou bij het winkelen volgende tips in het achterhoofd:

  • Eet zoveel mogelijk vezelrijke voeding: volkorenbrood of pasta, volle rijst.
  • Zorg dat je veel groenten en fruit eet: varieer in de soorten en kleuren.
  • Mijd het gebruik van te veel zout.
  • Beperk je alcoholinname.
  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag.

beweeg, elke dag een half uur

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Dit betekent niet dat je meteen intensief moet beginnen sporten. Je hoeft niet per se voor een of andere Iron Man te trainen. Voor een goede gezondheid volstaat het om bijvoorbeeld een half uurtje per dag te wandelen of te fietsen. Ook huishoudelijke taken zoals stofzuigen, poetsen en tuinieren tellen mee als activiteit.

Enkele tips:

  • Als je echt wil sporten, kies dan een sport waarbij je je kuitspieren laat werken. Tijdens inspanningen vervullen deze spieren een belangrijke pompfunctie. Zo stuwen ze het bloed in je aders vooruit, waardoor het terugvloeien naar het hart wordt gestimuleerd. Welke sporten komen in aanmerking? Fietsen, joggen, zwemmen, langlaufen, dansen en de meeste balsporten.
  • Vermijd roeien, paardrijden, worstelen en gewichtheffen. Hierbij staan je gewrichten vaak in een extreme stand, wat een vlotte doorstroming van het bloed verhindert.
  • Sta regelmatig eens recht, loop even rond, strek je benen als je vaak langdurig rechtstaat of stilzit. Je kan ook ter plaatse bewegen: krul je tenen, draai je voeten in cirkels, trappel ermee.
  • Steun nooit op één been.
  • Verander regelmatig van houding wanneer je veel of lang moet zitten. Probeer je benen zo weinig mogelijk te kruisen. Gebruik indien gewenst een voetbankje.
  • Bij lange autoritten of vliegreizen is het belangrijk dat je om de 2 tot 3 uur even rondwandelt. Als dat niet kan, trek dan je schoenen uit en zet je voeten met de hielen op de vloer.

wat kan je nog doen om spataderen te voorkomen?

  • Draag geen spannende of knellende kousen of strakke broeken, maar kies voor losse kledij waarin je makkelijk kan bewegen.
  • Gebruik liever geen bandages en tape.
  • Til of draag geen zware lasten.
  • Vermijd warmte die de aders doet uitzetten, zoals vloerverwarming, lange warme douches of baden, sauna, warme kruiken.
  • Lig niet langdurig passief in de zon.
  • Gun je benen ‘s avonds de nodige rust. Leg ze iets hoger dan de rest van je lichaam. Dit kan je ook in bed doen door de lattenbodem wat hoger in te stellen.
  • Draag eventueel speciale kousen. Lees alles over steun- en compressiekousen.

meer weten over spataderen en compressiekousen?

Onze specialisten staan voor je klaar. Kom eens langs bij de Goed thuiszorgwinkel in jouw buurt.