Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

warmtetherapie

artikel 26 november 2021

koude of warmte bij pijn?

Warmtetherapie is een natuurlijke manier om pijn te verlichten. Bij een verstuiking of vervelende krampen grijpen we snel naar een kompres of kersenpitkussen. Maar bij welke andere letsels heeft een temperatuurverschil een verlichtend effect? We zetten ze voor je op een rijtje.

koude of warmte bij pijn?

warmte helpt …

bij stijve of gescheurde spieren

Warmte helpt je spieren ontspannen. Eens de pijn is afgenomen kan je ze opnieuw soepeler bewegen. Een warmtebron is dan ook aangewezen bij pijnlijke spieren, maar ook bij bijvoorbeeld een stijve nek of schouders.

Goede hulpmiddelen om je stijve spieren te behandelen zijn onder meer een warmtezalf of warmtekussen.

tip:

voorkomen is beter dan genezen. Loop eerst je spieren los of stretch voordat je gaat sporten. Stop onmiddellijk ook met zware lichamelijke inspanning als je pijn voelt.

bij chronische letsels of bij letsels zonder zwelling of ontstekingsreactie

Hoewel warmte niet per se bijdraagt tot een sneller of volledig herstel kan de hogere temperatuur je pijn wel verlichten.

koude helpt bij …

zwellingen en kneuzingen

Koude helpt de zwelling of kneuzing af te remmen en vermindert zo de pijn. Gebruik een in een doek gewikkeld coldpack of ijsblokjes om de getroffen plek te koelen. Leg de ijsblokjes nooit rechtstreeks op je huid: wikkel ze altijd in een keukenhanddoek of gelijkaardige doek. IJs rechtstreeks op je huid leggen kan brandwonden doen ontstaan. Ook koud water kan helpen. Verkoel de zwelling of kneuzing voor minstens tien tot maximum twintig minuten.

Koel opnieuw als de pijn toeneemt en je huid op de plek weer een normale temperatuur heeft.

tip:

Leg een drukverband aan om de zwelling te stoppen. Ga hiervoor bij twijfel langs bij je arts. Ook als de pijn blijft duren of als de zwelling heel groot is, maak je best een afspraak bij je dokter.

verstuikingen

Ook bij een verstuiking gebruik je best verkoeling. Koel het getroffen gewricht voor maximum 20 minuten met een in een doek gewikkeld coldpack of met ijsblokjes of koud water. Leg de ijsblokjes nooit rechtstreeks op je huid om brandwonden te vermijden.

Met een stevig verband kan je het gekwetste gewricht ondersteunen.

tip:

Heb je een verstuikte enkel? Wacht niet te lang om erop te stappen. Je gewricht voldoende bewegen zal helpen bij je genezingsproces.

Kan je bijna niet meer stappen zonder hulp of steun? Zijn de pijn en zwelling na enkele dagen nog niet afgenomen? Contacteer dan best je huisarts. 

builen en blauwe plekken

In de meeste gevallen genezen builen en blauwe plekken vanzelf. Je kunt het genezingsproces wel wat versnellen door de kwetsuur met een zalf, crème of gel in te smeren.  

Zijn de builen en blauwe plekken het gevolg van een ernstige val of botsing? Dan ga je best eens langs bij je arts om na te gaan of er geen onderliggende organen zijn geraakt.

advies nodig?

Aarzel zeker niet om je Goed-apotheker te raadplegen als je vragen hebt over warmte- of koudetherapie. We helpen je graag verder.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.30
op zaterdag tussen 09.00 – 13.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius