frontend.core.general.skipToMainContent.label frontend.core.general.skipToMainContent.label

hoe kan je constipatie verhelpen?

In de meeste gevallen verdwijnt constipatie wanneer je je levensstijl en voedingspatroon aanpast. Dat hoeven geen ingrijpende veranderingen zijn, met enkele eenvoudige tips merk je wellicht al een heel verschil.

6 tips om constipatie te verhelpen

  1. kies voor een vezelrijk en gevarieerd dieet

    Vezels zijn cruciaal voor een gezonde spijsvertering en een goede stoelgang. Ze stimuleren niet alleen de darmen maar werken ook als een soort spons die vocht aantrekt, waardoor je meer, zachtere en soepelere ontlasting krijgt. Wanneer je extra vezels in je menu opneemt, kan je in het begin wel wat last krijgen van winderigheid of een opgeblazen gevoel, maar dat verdwijnt weer naarmate je darmen zich aanpassen aan het nieuwe voedingspatroon. Lees meer over vezelrijke voeding.

  2. vermijd uitstelgedrag

    Als je de aandrang voelt om naar het toilet te gaan ... doe dat dan vooral, ook als je het op dat moment erg druk hebt. Een prikkel die je niet beantwoordt, verdwijnt na een tijdje. Als je de prikkels nooit beantwoordt, voel je ze na verloop van tijd ook niet meer. Daardoor blijft de stoelgang langer in de dikke darm en wordt hij hard en droog. Ga dus zo snel mogelijk naar het toilet als je lichaam er om vraagt en neem er even rustig de tijd voor.

  3. drink voldoende

    Vezels hebben vocht nodig om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Drink daarom elke dag minstens 1,5 tot 2 liter. Begin de dag eventueel met een glas (lauw) water of een kop thee.

  4. zorg voor genoeg lichaamsbeweging

    Het klinkt misschien vreemd maar bewegen beïnvloedt onze darmwerking. Als je vaak stil zit, komen ook je darmen minder in beweging waardoor ze kunnen verstoppen. Beweeg daarom elke dag minstens een half uur om de darmbewegingen te stimuleren.

  5. let op je medicatiegebruik

    Van bepaalde medicijnen weten we dat ze de darmwerking in negatieve zin kunnen beïnvloeden. Bekende voorbeelden zijn ijzerpreparaten, pijnstillers (opioïden), maagzuurremmers, sommige antidepressiva en middelen tegen de ziekte van Parkinson. Maar ook bepaalde laxeermiddelen die bedoeld zijn om constipatie te verhelpen, kunnen bij langdurig gebruik de darm zo afhankelijk maken dat hij niet meer zonder functioneert.

  6. train je bekkenbodemspieren

    Aan de onderkant van het bekken – tussen het schaambeen en het stuitbeen – ligt een spiergroep die er o.a. voor zorgt we ontlasting en urine zowel kunnen ophouden als afgeven. Als je die bekkenbodemspieren verkeerd of op het verkeerde moment aanspant, of te hard perst wanneer je naar het toilet gaat, kunnen er problemen met de ontlasting ontstaan. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je leren hoe je ze correct gebruikt, want veel mensen weten niet dat je die spieren ook bewust en actief kunt hanteren. Met enkele eenvoudige oefenen kan je je bekkenbodemspieren alvast trainen.

Lees ook onze blog over wat je stoelgang je kan vertellen over je gezondheid.

naar de dokter met constipatie

Als je bovenstaande tips hebt toegepast en je merkt nog steeds geen verschil of wanneer je naast verstopping ook nog andere buikklachten hebt, ga dan naar je huisarts. Hij of zij zal je in specifieke gevallen laxeermiddelen voorschrijven of doorverwijzen voor verder onderzoek. Gebruik deze alleen volgens de richtlijnen van je huisarts of apotheker. Wanneer je medicatie inneemt waardoor je geconstipeerd raakt, bespreek je ook best met je arts of je deze kan afbouwen of vervangen door iets anders.

tips van je huisapotheker bij constipatie

Als je arts laxeermiddelen voorschrijft en je blijft last hebben van constipatie, kan je raad vragen aan je apotheker om te weten welke laxeermiddelen je eventueel ook langer mag gebruiken.

Eventueel kan je een kuur met probiotica proberen. Er zijn aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij verstopping, maar er is nog geen wetenschappelijk bewijs voor. Laat je daarom goed adviseren door je apotheker.

Ga eens langs bij de Goed apotheek in jouw buurt.

  1. kies voor een vezelrijk en gevarieerd dieet

    Vezels zijn cruciaal voor een gezonde spijsvertering en een goede stoelgang. Ze stimuleren niet alleen de darmen maar werken ook als een soort spons die vocht aantrekt, waardoor je meer, zachtere en soepelere ontlasting krijgt. Wanneer je extra vezels in je menu opneemt, kan je in het begin wel wat last krijgen van winderigheid of een opgeblazen gevoel, maar dat verdwijnt weer naarmate je darmen zich aanpassen aan het nieuwe voedingspatroon. Lees meer over vezelrijke voeding.

  2. vermijd uitstelgedrag

    Als je de aandrang voelt om naar het toilet te gaan ... doe dat dan vooral, ook als je het op dat moment erg druk hebt. Een prikkel die je niet beantwoordt, verdwijnt na een tijdje. Als je de prikkels nooit beantwoordt, voel je ze na verloop van tijd ook niet meer. Daardoor blijft de stoelgang langer in de dikke darm en wordt hij hard en droog. Ga dus zo snel mogelijk naar het toilet als je lichaam er om vraagt en neem er even rustig de tijd voor.

  3. drink voldoende

    Vezels hebben vocht nodig om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Drink daarom elke dag minstens 1,5 tot 2 liter. Begin de dag eventueel met een glas (lauw) water of een kop thee.

  4. zorg voor genoeg lichaamsbeweging

    Het klinkt misschien vreemd maar bewegen beïnvloedt onze darmwerking. Als je vaak stil zit, komen ook je darmen minder in beweging waardoor ze kunnen verstoppen. Beweeg daarom elke dag minstens een half uur om de darmbewegingen te stimuleren.

  5. let op je medicatiegebruik

    Van bepaalde medicijnen weten we dat ze de darmwerking in negatieve zin kunnen beïnvloeden. Bekende voorbeelden zijn ijzerpreparaten, pijnstillers (opioïden), maagzuurremmers, sommige antidepressiva en middelen tegen de ziekte van Parkinson. Maar ook bepaalde laxeermiddelen die bedoeld zijn om constipatie te verhelpen, kunnen bij langdurig gebruik de darm zo afhankelijk maken dat hij niet meer zonder functioneert.

  6. train je bekkenbodemspieren

    Aan de onderkant van het bekken – tussen het schaambeen en het stuitbeen – ligt een spiergroep die er o.a. voor zorgt we ontlasting en urine zowel kunnen ophouden als afgeven. Als je die bekkenbodemspieren verkeerd of op het verkeerde moment aanspant, of te hard perst wanneer je naar het toilet gaat, kunnen er problemen met de ontlasting ontstaan. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je leren hoe je ze correct gebruikt, want veel mensen weten niet dat je die spieren ook bewust en actief kunt hanteren. Met enkele eenvoudige oefenen kan je je bekkenbodemspieren alvast trainen.

Lees ook onze blog over wat je stoelgang je kan vertellen over je gezondheid.

Als je bovenstaande tips hebt toegepast en je merkt nog steeds geen verschil of wanneer je naast verstopping ook nog andere buikklachten hebt, ga dan naar je huisarts. Hij of zij zal je in specifieke gevallen laxeermiddelen voorschrijven of doorverwijzen voor verder onderzoek. Gebruik deze alleen volgens de richtlijnen van je huisarts of apotheker. Wanneer je medicatie inneemt waardoor je geconstipeerd raakt, bespreek je ook best met je arts of je deze kan afbouwen of vervangen door iets anders.

Als je arts laxeermiddelen voorschrijft en je blijft last hebben van constipatie, kan je raad vragen aan je apotheker om te weten welke laxeermiddelen je eventueel ook langer mag gebruiken.

Eventueel kan je een kuur met probiotica proberen. Er zijn aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij verstopping, maar er is nog geen wetenschappelijk bewijs voor. Laat je daarom goed adviseren door je apotheker.

Ga eens langs bij de Goed apotheek in jouw buurt.

wil je ons volgen?
meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang promoties en advies op maat over jouw gezondheid.