Ga naar hoofdinhoud

onderwerp:

huisapotheker

hoe kies je je huisapotheker?

Voor mensen met een chronische aandoening of mantelzorgers is een huisapotheker een goed idee. Wil je je vertrouwde of vaste apotheker aanstellen als huisapotheker? Wat moet je daar precies voor doen?

wie kies je als huisapotheker?

Heel eenvoudig. Jij duidt je huisapotheker zelf aan. De keuze voor een huisapotheker is volledig vrij. Net zoals bij de huisarts, kan je één huisapotheker kiezen voor de persoonlijke opvolging van jouw medicatie. Je kiest natuurlijk zelf of je persoonlijk begeleid wil worden door een huisapotheker. Bij afwezigheid van je huisapotheker kan een andere apotheker die in dezelfde apotheek werkt, je opvolging verzekeren. Lees meer over wat een huisapotheker doet

hoe kies je een huisapotheker?

De apotheker van je keuze informeert je over de dienstverlening van ‘huisapotheker’, je rechten en wat je mag verwachten. Het enige wat je dan moet doen is een overeenkomst ondertekenen waarin je hem de toestemming geeft om op te treden als je huisapotheker. Deze overeenkomst bevat:

  • Toestemming om je gezondheidsgegevens elektronisch uit te wisselen met andere zorgverleners (‘eHealth Consent’). Die is noodzakelijk voor een goede communicatie tussen die zorgverleners. Het verbetert ook de samenwerking en de efficiënte opvolging van je behandeling. Je apotheker, arts of mutualiteit kan die toestemming eenvoudig voor jou registreren, of je kan het ook zelf doen op de website www.patientconsent.be
  • Toestemming om toegang te hebben tot een volledig overzicht van je behandeling via je farmaceutisch dossier en om dit dossier bij te houden. Dat betekent dat je huisapotheker een dossier bijhoudt waarin hij naast de geneesmiddelenhistoriek ook het advies dat hij je gegeven heeft, registreert. 

De overeenkomst mag stilzwijgend en levenslang verlengd worden op basis van die ene handtekening.

kan je veranderen van huisapotheker?

Je kan op elk moment van huisapotheker veranderen. Het enige wat je daarvoor moet doen, is een nieuwe huisapotheker aanduiden. Als je geen opvolging meer nodig hebt of wil, kan je je huisapotheker ook gewoon vragen om de overeenkomst stop te zetten.

Daarnaast kan je beroep doen op een andere apotheek, bijvoorbeeld bij wachtdiensten of tijdens uitstappen. Die apotheker kan de belangrijkste gegevens over je medicatie raadplegen, omdat je huisapotheker die informatie deelt in het farmaceutisch dossier. Zo ben je steeds zeker van een veilig geneesmiddelengebruik.

hoeveel kosten een huis apotheker?

Een huisapotheker biedt je persoonlijke begeleiding bij je geneesmiddelengebruik, levert je een overzichtelijk medicatieschema en is de contactpersoon tussen jou, je huisarts, eventuele specialisten en/of het ziekenhuis. Een belangrijke schakel in jouw zorgnoden dus. Wil je weten of de diensten van een huisapotheker betalend zijn?

moet je betalen voor een huisapotheker?

Nee, als patiënt betaal je niets. De service van huisapotheker is volledig gratis. 

Ontdek alles over mantelzorgers en huisapothekers. 

vind een huisapotheker in jouw buurt

meer informatie?

Je huisapotheker werkt samen met je (huis)arts en andere zorgverleners, en is de contactpersoon voor informatie over jouw medicatie.

Heel eenvoudig. Jij duidt je huisapotheker zelf aan. De keuze voor een huisapotheker is volledig vrij. Net zoals bij de huisarts, kan je één huisapotheker kiezen voor de persoonlijke opvolging van jouw medicatie. Je kiest natuurlijk zelf of je persoonlijk begeleid wil worden door een huisapotheker. Bij afwezigheid van je huisapotheker kan een andere apotheker die in dezelfde apotheek werkt, je opvolging verzekeren. Lees meer over wat een huisapotheker doet

De apotheker van je keuze informeert je over de dienstverlening van ‘huisapotheker’, je rechten en wat je mag verwachten. Het enige wat je dan moet doen is een overeenkomst ondertekenen waarin je hem de toestemming geeft om op te treden als je huisapotheker. Deze overeenkomst bevat:

  • Toestemming om je gezondheidsgegevens elektronisch uit te wisselen met andere zorgverleners (‘eHealth Consent’). Die is noodzakelijk voor een goede communicatie tussen die zorgverleners. Het verbetert ook de samenwerking en de efficiënte opvolging van je behandeling. Je apotheker, arts of mutualiteit kan die toestemming eenvoudig voor jou registreren, of je kan het ook zelf doen op de website www.patientconsent.be
  • Toestemming om toegang te hebben tot een volledig overzicht van je behandeling via je farmaceutisch dossier en om dit dossier bij te houden. Dat betekent dat je huisapotheker een dossier bijhoudt waarin hij naast de geneesmiddelenhistoriek ook het advies dat hij je gegeven heeft, registreert. 

De overeenkomst mag stilzwijgend en levenslang verlengd worden op basis van die ene handtekening.

Je kan op elk moment van huisapotheker veranderen. Het enige wat je daarvoor moet doen, is een nieuwe huisapotheker aanduiden. Als je geen opvolging meer nodig hebt of wil, kan je je huisapotheker ook gewoon vragen om de overeenkomst stop te zetten.

Daarnaast kan je beroep doen op een andere apotheek, bijvoorbeeld bij wachtdiensten of tijdens uitstappen. Die apotheker kan de belangrijkste gegevens over je medicatie raadplegen, omdat je huisapotheker die informatie deelt in het farmaceutisch dossier. Zo ben je steeds zeker van een veilig geneesmiddelengebruik.

Een huisapotheker biedt je persoonlijke begeleiding bij je geneesmiddelengebruik, levert je een overzichtelijk medicatieschema en is de contactpersoon tussen jou, je huisarts, eventuele specialisten en/of het ziekenhuis. Een belangrijke schakel in jouw zorgnoden dus. Wil je weten of de diensten van een huisapotheker betalend zijn?

Nee, als patiënt betaal je niets. De service van huisapotheker is volledig gratis. 

Ontdek alles over mantelzorgers en huisapothekers. 

meer informatie?

Je huisapotheker werkt samen met je (huis)arts en andere zorgverleners, en is de contactpersoon voor informatie over jouw medicatie.

onderwerp:

huisapotheker

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
hulp nodig?

ons team is bereikbaar:
elke weekdag tussen 09.00 – 17.00
op zaterdag tussen 09.00 – 12.00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius