Ga naar hoofdinhoud

reserveer je medicijnen makkelijk online

Wist je dat je je geneesmiddelen makkelijk online kan reserveren? Via onze reservatiemodule kan je je medicatie - met en zonder voorschrift - voor je laten klaarleggen in de Goed apotheek van je keuze. Samen met het elektronisch voorschrift is dit weer een stap vooruit in de digitalisering. Lees er alles over in dit artikel.

elektronisch voorschrift en online reserveren van medicatie

Sinds 15 september heb je geen papieren voorschrift meer nodig om je voorgeschreven medicatie op te halen. Het volstaat om je elektronische identiteitskaart te laten inlezen door je apotheker. Die is dan automatisch verbonden met een beveiligde server. Je apotheker kan zo je voorschrift bekijken en je voorgeschreven medicatie meegeven. Deze digitale evolutie maakt het voor jou extra eenvoudig. Je mag nog altijd een papieren voorschrift meebrengen, maar dat hoeft niet meer per se. Lees meer over het papierloos voorschrift.

Gemakkelijker is dat je ook je medicijnen online kan reserveren. Zo ben je altijd zeker dat je medicatie voorradig is op het moment dat je die komt afhalen.

voordelen voor jou als patiënt

  • Je gebruikt de reservatiemodule wanneer je wil. Je kan op gelijk welk moment van de dag je reservatie plaatsen. Dus ook voor of na de openingsuren van je apotheek.
  • Je weet zeker dat je medicatie klaar ligt om af te halen. Zo maak je geen onnodige verplaatsingen meer en win je tijd. Ook voor je eventuele mantelzorger die de medicijnen in jouw plaats afhaalt is dit heel handig.
  • Je apotheker kan je nog sneller helpen en informeren over het juiste gebruik van het medicijn. Als huisapotheker kan hij die info ook koppelen aan je medicatieschema.

3 manieren om je geneesmiddelen online te reserveren

1. via de reservatiemodule van je Goed apotheek

Selecteer in onze reservatiemodule het medicijn dat je nodig hebt. 

  • Reserveer je medicijnen met een voorschrift? Dan hoef je die niet allemaal apart in te geven. Klik op ‘ga verder’ bij ‘ik heb een voorschrift’ en geef de 12-delige RID-code in die als barcode op je voorschrift staat. Je apotheker ziet meteen welke medicijnen je kreeg voorgeschreven.
  • Reserveer je zonder voorschrift? Dan kan je de productnaam ingeven bij ‘Zoek je product’. In het winkel- of reservatiemandje kan je dan alsnog een voorschrift toevoegen. Voor producten die vrij verkrijgbaar zijn, hoeft dit natuurlijk niet. Onze module vermeldt steeds of een bepaald product voorschriftplichtig is of niet, en of er een tussenkomst van je ziekenfonds mogelijk is of niet.
  • Om je reservatie te bevestigen, log je in met je Goed-account. Je kan je reservatie ook afhandelen als ‘gast’ als je geen account wenst aan te maken.
  • Je selecteert de apotheek waar je de bestelde producten wil ophalen en duidt aan of je een bevestiging per sms wil ontvangen en bevestigt je reservatie.
  • Je krijgt bericht via e-mail of sms wanneer je de bestelling kan komen afhalen. Afrekenen doe je in de apotheek.

2. via mijngezondheid.be, het platform van de overheid

Log op www.mijngezondheid.belgie.be veilig in met je eID-lezer of met de itsme®-app. In de reservatiemodule selecteer je de naam van je Goed apotheek en de postcode. De medicijnen op jouw elektronisch voorschrift zijn zo onmiddellijk gereserveerd bij de apotheek van je keuze.

3. via het zorgplatform Helena

  • Open je account op www.helena.care en volg de aangegeven stappen. 
  • Activeer je account via een eID-lezer, itsme®-app of door een activatiecode te vragen aan je zorgverlener.
  • Vraag je zorgverlener om jouw voorschriften te delen via Helena.
  • Ga langs bij je Goed-apotheek en scan daar de QR-code om je te connecteren. Je Goed apotheek is dan standaard je referentieapotheek die je reservaties opvolgt.

Bekijk de instructievideo om je aan te melden in Helena.

maak van je Goed-apotheker ook je huisapotheker

We zien welke medicatie je vroeger al hebt ingenomen. Nuttige informatie, zeker als je veel geneesmiddelen tegelijk moet nemen.

  • We houden alle afgeleverde medicijnen, zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten bij, samen met de informatie over je gezondheidstoestand. Zo ben je zeker dat je nooit een medicijn krijgt dat schadelijk voor je is.
  • We leggen je uit hoe je best je medicatie gebruikt en wat de mogelijke nevenwerkingen zijn.
  • We begeleiden jou als je problemen ondervindt met je medicatie. Hiervoor werken we eventueel samen met je huisarts of andere zorgverleners waar je bij in behandeling bent.
  • We beheren en analyseren medicatiegegevens van chronische patiënten op een centraal platform. Daardoor zijn ook andere apothekers op de hoogte van je gezondheidstoestand.
  • We adviseren rond het budget van je medicatie. Indien goedkopere generische medicijnen beschikbaar zijn, laten we je dat weten.

Lees meer over de voordelen van een huisapotheker.

vragen over medicatie reserveren of het elektronisch voorschrift?

Kom eens langs bij een Goed apotheek in je buurt. Onze apotheker geeft je graag alle informatie.

Sinds 15 september heb je geen papieren voorschrift meer nodig om je voorgeschreven medicatie op te halen. Het volstaat om je elektronische identiteitskaart te laten inlezen door je apotheker. Die is dan automatisch verbonden met een beveiligde server. Je apotheker kan zo je voorschrift bekijken en je voorgeschreven medicatie meegeven. Deze digitale evolutie maakt het voor jou extra eenvoudig. Je mag nog altijd een papieren voorschrift meebrengen, maar dat hoeft niet meer per se. Lees meer over het papierloos voorschrift.

Gemakkelijker is dat je ook je medicijnen online kan reserveren. Zo ben je altijd zeker dat je medicatie voorradig is op het moment dat je die komt afhalen.

  • Je gebruikt de reservatiemodule wanneer je wil. Je kan op gelijk welk moment van de dag je reservatie plaatsen. Dus ook voor of na de openingsuren van je apotheek.
  • Je weet zeker dat je medicatie klaar ligt om af te halen. Zo maak je geen onnodige verplaatsingen meer en win je tijd. Ook voor je eventuele mantelzorger die de medicijnen in jouw plaats afhaalt is dit heel handig.
  • Je apotheker kan je nog sneller helpen en informeren over het juiste gebruik van het medicijn. Als huisapotheker kan hij die info ook koppelen aan je medicatieschema.

1. via de reservatiemodule van je Goed apotheek

Selecteer in onze reservatiemodule het medicijn dat je nodig hebt. 

  • Reserveer je medicijnen met een voorschrift? Dan hoef je die niet allemaal apart in te geven. Klik op ‘ga verder’ bij ‘ik heb een voorschrift’ en geef de 12-delige RID-code in die als barcode op je voorschrift staat. Je apotheker ziet meteen welke medicijnen je kreeg voorgeschreven.
  • Reserveer je zonder voorschrift? Dan kan je de productnaam ingeven bij ‘Zoek je product’. In het winkel- of reservatiemandje kan je dan alsnog een voorschrift toevoegen. Voor producten die vrij verkrijgbaar zijn, hoeft dit natuurlijk niet. Onze module vermeldt steeds of een bepaald product voorschriftplichtig is of niet, en of er een tussenkomst van je ziekenfonds mogelijk is of niet.
  • Om je reservatie te bevestigen, log je in met je Goed-account. Je kan je reservatie ook afhandelen als ‘gast’ als je geen account wenst aan te maken.
  • Je selecteert de apotheek waar je de bestelde producten wil ophalen en duidt aan of je een bevestiging per sms wil ontvangen en bevestigt je reservatie.
  • Je krijgt bericht via e-mail of sms wanneer je de bestelling kan komen afhalen. Afrekenen doe je in de apotheek.

2. via mijngezondheid.be, het platform van de overheid

Log op www.mijngezondheid.belgie.be veilig in met je eID-lezer of met de itsme®-app. In de reservatiemodule selecteer je de naam van je Goed apotheek en de postcode. De medicijnen op jouw elektronisch voorschrift zijn zo onmiddellijk gereserveerd bij de apotheek van je keuze.

3. via het zorgplatform Helena

  • Open je account op www.helena.care en volg de aangegeven stappen. 
  • Activeer je account via een eID-lezer, itsme®-app of door een activatiecode te vragen aan je zorgverlener.
  • Vraag je zorgverlener om jouw voorschriften te delen via Helena.
  • Ga langs bij je Goed-apotheek en scan daar de QR-code om je te connecteren. Je Goed apotheek is dan standaard je referentieapotheek die je reservaties opvolgt.

Bekijk de instructievideo om je aan te melden in Helena.

We zien welke medicatie je vroeger al hebt ingenomen. Nuttige informatie, zeker als je veel geneesmiddelen tegelijk moet nemen.

  • We houden alle afgeleverde medicijnen, zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten bij, samen met de informatie over je gezondheidstoestand. Zo ben je zeker dat je nooit een medicijn krijgt dat schadelijk voor je is.
  • We leggen je uit hoe je best je medicatie gebruikt en wat de mogelijke nevenwerkingen zijn.
  • We begeleiden jou als je problemen ondervindt met je medicatie. Hiervoor werken we eventueel samen met je huisarts of andere zorgverleners waar je bij in behandeling bent.
  • We beheren en analyseren medicatiegegevens van chronische patiënten op een centraal platform. Daardoor zijn ook andere apothekers op de hoogte van je gezondheidstoestand.
  • We adviseren rond het budget van je medicatie. Indien goedkopere generische medicijnen beschikbaar zijn, laten we je dat weten.

Lees meer over de voordelen van een huisapotheker.

vragen over medicatie reserveren of het elektronisch voorschrift?

Kom eens langs bij een Goed apotheek in je buurt. Onze apotheker geeft je graag alle informatie.

  • gratis verzending vanaf €40 met bpost
  • gratis afhaling in Goed-vestiging
over Goed
hulp nodig?

ons team is elke weekdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 en op zaterdag tussen 9:00 – 12:00

Payment icon - Bancontact
Payment icon - MasterCard
Payment icon - Visa
Payment icon - Maestro
Payment icon - ING
Payment icon - KBC
Payment icon - Belfius